Het komt gelukkig niet heel vaak voor, maar het zal je gebeuren: je komt terug op de plek waar je de huurauto had geparkeerd en… weg! Je begint misschien zelfs te twijfelen: “Ik had ‘m hier toch…?” en het zweet breekt je uit. Nergens voor nodig, want hoewel vervelend, ben je bij ons verzekerd als de auto die je huurde onverhoopt wordt gestolen. Daar hoef je niks voor te doen, deze diefstalverzekering (Theft Protection – TP) is altijd inbegrepen bij de prijs van auto’s die je via ons huurt.
De naam geeft al aan wat de verzekering dekt: als de huurauto gestolen is. Jij draait dan niet op voor de kosten van het aanschaffen van een nieuwe auto. Maar ook als de dief er niet in geslaagd is de auto mee te nemen, kunnen er kosten zijn. Denk aan schade door een geforceerd slot of een ingeslagen raam. Ook die schade – als het is gebleven bij een poging tot diefstal – wordt door deze verzekering gedekt.
Let op: je moet je natuurlijk wel aan de regels houden in het contract. Als de huurauto werd gestolen terwijl de sleutels nog in het contact zaten of de deur niet op slot, keert de verzekering niet uit. Ook als de gehuurde auto werd gestolen in een land waar je niet mag rijden, draai je helemaal zelf voor de kosten op.
Spullen die in de huurauto lagen worden niet gedekt door deze verzekering. Nou moet je nooit waardevolle spullen in het zicht laten liggen als je de huurauto parkeert, maar als je bijvoorbeeld bagage in de kofferbak had liggen, valt het verlies daarvan niet onder de diefstalverzekering. Eventueel wordt die schade wel vergoed door je reisverzekering.
Net als de schadeverzekering kent de diefstalverzekering in de meeste gevallen een eigen risico. De hoogte daarvan is afhankelijk van het verhuurbedrijf, het type auto en het land waar je de auto hebt gehuurd. En net als bij de schadeverzekering kan dit bedrag uiteenlopen van enkele honderden tot duizenden euro’s.
Als je constateert dat de huurauto niet meer op de plek staat waar je ‘m hebt achtergelaten, is het eerste wat je doet: de plaatselijke politie bellen. Mogelijk krijg je te horen dat ze weten waar de auto is, omdat die verkeerd geparkeerd stond en daarom is weggesleept. In dat geval zijn de kosten voor het wegslepen en de boete uiteraard voor je eigen rekening.
Als de huurauto niet is weggesleept, moet je aangifte doen van diefstal. Daarvoor zul je naar het dichtstbijzijnde politiebureau moeten. Geef bij de politie aan dat het gaat om een gehuurde auto. Geef ook aan als er persoonlijke bezittingen in de auto lagen. Die worden weliswaar niet vergoed door de diefstalverzekering van de huurauto, maar je reisverzekering zal ook om een politierapport vragen.
Pas als de aangifte is opgesteld en je er een kopie van hebt, bel je met de lokale verhuurder. Waarom dan pas? Omdat die zal vragen om het dossiernummer van de aangifte. Een tip: sla het telefoonnummer van de verhuurder al bij het afhalen van de huurauto op in je mobieltje. Zo kun je in een stressvolle situatie dat nummer gemakkelijk vinden.
En daar sta je dan, halverwege je vakantie, zonder huurauto. De meeste verhuurders zullen proberen je een vervangende auto te leveren, maar hoe ze dat doen verschilt en hangt ook af van waar jij je bevindt. Sommige bedrijven leveren een vervangende auto af op jouw locatie, maar het kan ook zijn dat je naar het dichtstbijzijnde filiaal van de verhuurder moet.
In ieder geval krijg je pas een vervangende auto als het eigen risico van de diefstalverzekering is betaald.
Erg vervelend als de auto die je hebt gehuurd is gestolen, maar het wordt nog beroerder als je veel geld moet neertellen, vanwege een hoog eigen risico. Wij vinden dat je een auto moet kunnen huren zonder zorgen. Lekker rondrijden en genieten. En, mocht er wat mislopen, de zekerheid dat alles geregeld is. Worry-Free dus: bij huurauto’s die we dat label meegeven is het eigen risico van de verzekeringen afgedekt. Dat betekent dat je bij aansprakelijkheid (soms) de kosten die onder het eigen risico vallen moet voorschieten, maar dat bedrag krijg je van ons terug.
De meeste huurauto’s met Worry-Free label bieden bovendien uitgebreide dekking, wat betekent dat schade aan dak, onderkant, ruiten en banden ook verzekerd is. En er is nog meer: als je een auto huurt met Worry-Free label mag je er een onbeperkt aantal kilometers mee rijden en de wagens komen altijd van bedrijven met een uitstekende klantbeoordeling.
Soms proberen lokale verhuurders je extra verzekeringen te verkopen en ze zijn daarbij zo overtuigend dat veel mensen beginnen te twijfelen. Als je een auto met Worry-Free label hebt gehuurd, hoeft dat niet. Je kunt met een gerust hart alle ‘aanbiedingen’ van de lokale verhuurder afslaan.
Vind je op onze website een huurauto die helemaal aan jouw wensen voldoet en voor een aantrekkelijke prijs? Weet dan dat die prijs bij ons altijd inclusief drie basisverzekeringen is: naast de diefstalverzekering zijn dat de schadeverzekering (CDW) en de WA-verzekering (TPI).
De schadeverzekering (Collision Damage Waiver) betaalt uit als reparaties van de carrosserie nodig zijn, maar voor dekking van schade aan het dak, de onderkant, de ruiten of de banden van een huurauto is uitgebreidere dekking nodig (zoals we hierboven schreven, is die bij de meeste huurauto’s met ons Worry-Free label inbegrepen).
De WA-verzekering (Third Party Insurance) betaalt als je met de huurauto andermans eigendom(men) beschadigt of iemand anders letsel toebrengt. Bij deze verzekering bestaat geen eigen risico, maar wel een maximum bedrag dat kan worden uitgekeerd. In Europa is het maximumbedrag van de standaard WA‑verzekering bij onze huurauto’s ruim voldoende, maar in de VS en Canada moet je mogelijk een aanvullende verzekering afsluiten.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.