Bespaar tijd en geld. Wij vergelijken het aanbod van autoverhuurders in Kroatië zodat jij dat niet hoeft te doen.
EasyTerra Autohuur Kroatië is een onafhankelijke prijsvergelijker op het gebied van autoverhuur. De prijzen van de bekende autoverhuurbedrijven worden in ons systeem vergeleken, zodat u als consument altijd tegen een gunstig tarief uw huurauto bij ons kunt boeken.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.
Onderstaand zijn de meest gestelde vragen voor Kroatië. Staat je vraag er niet bij kijk dan even op de veelgestelde vragen pagina.
|
Green Motion |
vanaf
|
|
OK Mobility |
vanaf
|
|
SurPrice car rentals |
vanaf
|
Mini One | Green Motion |
vanaf
|
---|---|---|
Mini | Green Motion |
vanaf
|
Volkswagen Eos | Green Motion |
vanaf
|
Volkswagen T-Roc | Active Car Rental |
vanaf
|
Audi A3 | Active Car Rental |
vanaf
|
Renault Traffic | Alamo |
vanaf
|
---|---|---|
Mercedes-Benz V-Class | Alamo |
vanaf
|
Opel Vivaro | Active Car Rental |
vanaf
|
Volkswagen Caravelle | Avant Car |
vanaf
|
Renault Trafic | Carwiz rent a car |
vanaf
|
Opel Vivaro 8 + 1 | Active Car Rental |
vanaf
|
Ford Transit | Avis |
vanaf
|
Mercedes-Benz Vito | Green Motion |
vanaf
|
Volkswagen Multivan | Green Motion |
vanaf
|
Skoda Citigo | Thrifty |
vanaf
|
---|---|---|
Jaguar I-Pace | SurPrice car rentals |
vanaf
|
Jaguar I Pace | SurPrice car rentals |
vanaf
|
Suzuki Ignis | ABC Rent a car |
vanaf
|
---|---|---|
Suzuki Swift | addCarRental |
vanaf
|
Suzuki S-Cross | addCarRental |
vanaf
|
Suzuki Vitara | ABC Rent a car |
vanaf
|
Jeep Renegade | CARJOY |
vanaf
|
Volkswagen T-Roc | Keddy By Europcar |
vanaf
|
Chevrolet Spark of gelijkwaardig
|
Mini |
vanaf
|
---|---|---|
Renault Clio of gelijkwaardig
|
Economy |
vanaf
|
Renault Captur of gelijkwaardig
|
Compact |
vanaf
|
Fiat Tipo of gelijkwaardig
|
Intermediate |
vanaf
|
Kia Sportage of gelijkwaardig
|
Standard |
vanaf
|
Dacia Duster of gelijkwaardig
|
Fullsize |
vanaf
|
Audi Q3 of gelijkwaardig
|
Luxury |
vanaf
|
Renault Megane of gelijkwaardig
|
Stationwagon |
vanaf
|
Mazda CX-30 of gelijkwaardig
|
SUV |
vanaf
|
Opel Zafira of gelijkwaardig
|
MPV |
vanaf
|
Renault Traffic of gelijkwaardig
|
Personenbusje |
vanaf
|
Mini One of gelijkwaardig
|
Sportauto |
vanaf
|
Mini One of gelijkwaardig
|
Cabrio |
vanaf
|
Volkswagen Golf of gelijkwaardig
|
Sedan |
vanaf
|
Op deze bestemming (Kroatië) is januari de voordeligste maand om een auto uit de mini klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is januari de voordeligste maand om een auto uit de economy klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is januari de voordeligste maand om een auto uit de compact klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is januari de voordeligste maand om een auto uit de intermediate klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is november de voordeligste maand om een auto uit de standaard klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is januari de voordeligste maand om een auto uit de fullsize klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is november de voordeligste maand om een auto uit de luxury klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is januari de voordeligste maand om een stationwagon te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is oktober de voordeligste maand om een SUV te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is oktober de voordeligste maand om een MPV te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is november de voordeligste maand om een personenbus te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is september de voordeligste maand om een cabrio te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Kroatië) is december de voordeligste maand om een sedan te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Kroatië ontdek je het beste met een huurauto. EasyTerra Autohuur heeft ruim 41 ophaallocaties in Kroatië. Zo is er altijd wel een ophaallocatie in de buurt van jouw bestemming.
Laatst gewijzigd: 15-04-2024 - Kroatië is een land in Zuidoost-Europa en maakt deel uit van de Balkan. Het land is een toeristische trekpleister, dankzij het kristalheldere water van de Adriatische Zee, authentieke eilandjes voor de kust en pittoreske vissersdorpjes, waar je niet alleen geniet van de sfeer en de omgeving, maar ook van een maaltje vers gevangen vis.
Het rijke verleden van Kroatië is terug te vinden in historische kuststeden als Pula, Split en Dubrovnik. Wie buiten de stad gaat en het binnenland intrekt (bijvoorbeeld met een huurauto), kan zich verwonderen over het natuurschoon in een van de nationale parken.
In het jaar 229 v.Chr. stichtten de Romeinen een kolonie dicht bij Split. Ze breidden hun invloed snel verder uit en in de 2e eeuw voor onze jaartelling was de hele Balkan deel van het Romeinse Rijk. De Romeinen noemden het gebied Illyricum, dat later werd gesplitst in onder meer een deel dat Dalmatia werd genoemd. Naast Split waren Zagabria (Zagreb) en Sadrum (Zadar) belangrijke steden. In het jaar 285 trok keizer Diocletianus zich terug in zijn paleis in Split. Vandaag de dag is dit nog altijd de grootste Romeinse ruïne in Oost-Europa.
In 395 viel het Romeinse Rijk in twee delen uiteen: het tegenwoordige Slovenië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina werden deel van het West-Romeinse Rijk, het huidige Servië, Kosovo en Noord-Macedonië hoorden vanaf die tijd bij het Oost-Europese of Byzantijnse Rijk. Slavische volken trokken vanuit het huidige Oekraïne naar het westen. Het is niet helemaal duidelijk of de Kroaten daar ook toe behoorden. Wel duidelijk is dat ze twee hertogdommen stichtten: Pannonisch Kroatië en Dalmatisch Kroatië, die in 925 één vorstendom werden onder koning Tomislav.
Tweehonderd jaar zou de voorspoed duren. Aan het einde van de 11e eeuw verzwakte het koninkrijk en viel het weer uiteen. Het noordelijke deel verenigde zich met Hongarije, vooral om zich te kunnen verdedigen tegen het Byzantijnse Rijk. Dat rijk viel ten prooi aan de Osmaanse Turken die in de 15e eeuw verder oprukten en onder meer Hongarije (en dus Kroatië) aanvielen. Na een catastrofale Hongaarse nederlaag, verbrak Kroatië de banden en zocht onderdak bij de Habsburgse monarchie die over Oostenrijk heerste.
Kroatië bleef een autonoom koninkrijk binnen het Habsburgse Rijk (en later Oostenrijk-Hongarije) tot de ontbinding daarvan na de Eerste Wereldoorlog. Kroatië ging op in het Koninkrijk der Serviërs, Kroaten en Slovenen, dat in 1929 werd omgedoopt tot Koninkrijk Joegoslavië. De hoofdstad werd Belgrado, tot grote frustratie van de Kroaten.
In 1941 werd Joegoslavië van alle kanten aangevallen door Duitse, Italiaanse en Hongaarse troepen en er werd een fascistisch regime ingesteld. Daartegen streed een communistisch partizanenleger onder leiding van ene Josip Broz, die zich Tito liet noemen. Na de oorlog werd hij eerst premier en later president van de communistische Joegoslavische Federatie. Er ontstonden vijf deelrepublieken: Kroatië, Servië, Slovenië, Bosnië-Herzegovina en Macedonië. Overigens keerde Tito zich tegen de Sovjet-Unie; Joegoslavië was geen onderdeel van het Oostblok.
Toen Tito in 1980 overleed, kwam het nationalisme op in alle Joegoslavische deelrepublieken. In 1991 verklaarden Kroatië en Slovenië zich onafhankelijk. Het oude Joegoslavië erkende de nieuwe landen niet, totdat Duitsland en daarmee veel andere landen de nieuwe staten erkenden. Servië wilde delen van Kroatië inlijven, omdat er veel etnische Serviërs woonden. Ook in buurrepubliek Bosnië-Herzegovina braken hevige gevechten uit. In 1995 kwam er een einde aan de oorlogen in het voormalige Joegoslavië en werden de traditionele grenzen van Kroatië erkend.
In 2009 werd Kroatië lid van de NAVO. Vier jaar later trad het land toe tot de Europese Unie.
Het overgrote deel van de bevolking van het land, zo’n negentig procent, is Kroaat. De grootste minderheidsgroep bestaat uit Serviërs die vooral in de Krajina wonen, het grensgebied met Bosnië-Herzegovina, en in oostelijk Slavonië. Andere minderheden in Kroatië zijn Bosniërs, Italianen en Albanezen.
De Balkan staat al eeuwenlang onder invloed van wisselende culturen, die soms botsten met de Kroatische cultuur. Dat komt tot uiting in onder meer folkloristische evenementen als Sinjska alka, een traditionele ridderwedstrijd te paard waarmee de overwinning op de Ottomaanse Turken wordt gevierd. Harmonieus a capella zingen – klapa – kent zijn oorsprong aan de Dalmatische kust. De tamburitsa is het nationaal instrument van Kroatië. Het is een mandolineachtig tokkelinstrument met vijf snaren en tamburitsa’s van verschillende afmeting en stemming vormen samen een orkest. Verder kent het land veel volksdansen, waarbij de kolo (kringdans) het meest voorkomt, maar die heeft verschillende regionale varianten.
De hoofdtaal is Kroatisch, een Slavische taal die vergelijkbaar is met Servisch en Bosnisch. De meeste jongere Kroaten, die opgroeiden na het uiteenvallen van Joegoslavië, spreken vloeiend Engels (vooral in stedelijke gebieden). Duits en Italiaans zijn uit historisch oogpunt populair. De Kroaten zijn overwegend rooms-katholiek en zijn meer westers georiënteerd dan hun buren de Serviërs, die overwegend oosters-orthodox zijn.
Kroatië heeft de twijfelachtige eer dat de stropdas (cravat) er het levenslicht zag. Ook de vulpen en de parachute zijn uitvindingen van Kroatische oorsprong.
Al in het communistische Joegoslavië was Kroatië economisch een sterke deelrepubliek. Dat had vooral te maken met het toerisme, want in tegenstelling tot de landen die onder het Oostblok (de Sovjet-Unie) vielen, konden toeristen vrijelijk naar Joegoslavië reizen. Toerisme is nog steeds van groot belang voor de Kroatische economie. Wel is dat gebonden aan de zomermaanden, waardoor de werkloosheid in de wintermaanden oploopt.
Ongeveer 40% van het landoppervlak bestaat uit bossen en die vormen de basis voor de hout- en pulpindustrie. Verder heeft Kroatië een lange kust aan de Adriatische Zee en worden er veel vissen en schaaldieren gevangen. Die zijn voor het grootste deel voor de lokale markt, maar aquacultuur, oftewel visteelt, wordt steeds belangrijker, waarbij zeebaars, tonijn en mosselen de boventoon voeren.
Belangrijke industrieën zijn onder meer voedselverwerking (waaronder het maken van wijnen), raffinage van aardolie en de productie van aluminium, ijzer en staal.
Sinds de onafhankelijkheid heeft Kroatië zich economisch sterk ontwikkeld en in 2013 werd het land lid van de Europese Unie. Tien jaar later, op 1 januari 2023, voerde Kroatië de euro in als officieel betaalmiddel.
Kroatië ligt op de Balkan in het zuidoosten van Europa. Het land heeft een bijzondere vorm, als een heel grote boemerang. In de ‘holte’ van die boemerang grenst Kroatië aan Bosnië-Herzegovina. Verder grenst het land aan Slovenië en Hongarije (in het noorden), Servië (in het westen) en aan Montenegro (een hele korte grens in het uiterste zuidoosten). De lange kust loopt van het noordwesten naar het zuidoosten en ligt langs de Adriatische Zee, die weer een onderdeel is van de Middellandse Zee. Aan de overkant ligt Italië. De Dalmatische kust wordt ten noordwesten van Dubrovnik onderbroken door een heel klein stukje (8 kilometer) Bosnië-Herzegovina.
Kroatië is een land van stedelijke cultuur. Op een relatief beperkte oppervlakte (bijna 57.000 vierkante kilometer) liggen enorm veel stadjes en steden, vooral langs de kust. Die rotsachtige kust langs de Adriatische Zee is heel grillig met talloze eilanden, in totaal ongeveer duizend. Meteen achter de kuststrook rijzen de bergen op van de Dinarische Alpen, met als hoogste punt de berg Dinara (1831m) Verder naar het noorden en noordoosten overheersen vruchtbare vlaktes, graslanden, meren en heuvels.
Het klimaat is gevarieerd. In het noorden en oosten heerst een landklimaat met hete zomers en koude winters. Langs de kust is het klimaat mediterraan met droge, warme zomers en milde winters. De hogere bergachtige gebieden zijn uiteraard koeler in de zomer en echt koud in de winter.
Kroatië heeft een uitgebreid wegennet, waaronder uiterst moderne snelwegen (autocesta) die bijna alle grotere steden van het land met elkaar verbinden. Alleen Dubrovnik heeft geen snelwegverbinding, maar wel een autoweg en je hoeft niet meer een stukje door Bosnië-Herzegovina als je naar deze iconische stad rijdt met een huurauto. Dankzij een brug naar het schiereiland Pelješac is de exclave Zuid-Dalmatië met de rest van Kroatië verbonden.
Op vrijwel alle autosnelwegen moet je tol betalen, behalve op de zuidelijke randweg bij Zagreb. Die tol is overigens, in vergelijking met andere Europese landen, niet hoog. Je kunt bij tolpoortjes betalen met contant geld of een creditcard, maar er zijn ook elektronische doorgangen. Let op dat je het juiste tolpoortje kiest!
Snelwegen brengen je dan wel snel naar een volgende bestemming, maar als je in Kroatië een auto hebt gehuurd, wil je vast meer genieten van het landschap en de cultuur door op kleinere wegen te rijden. De wegen in Kroatië zijn over het algemeen goed onderhouden, maar kunnen in de bergen uiteraard smal en bochtig zijn. Sommige lokale wegen die een tijdje niet zijn onderhouden kunnen glad zijn, vooral bij regen. Pas ook op voor dieren die de weg kunnen oversteken.
Als je de oude kuststeden gaat bezoeken (en wie doet dat nou niet?), probeer dan niet een parkeerplaats voor je huurauto te vinden in het centrum. Als er al een plekje is, betaal je er een hoge prijs voor. Zoek een parkeerplaats aan de rand van de stad (bijvoorbeeld bij een winkelcentrum) en ga met het openbaar vervoer verder. Hoe fijn een huurauto ook is, rondrijden in het centrum van oude Kroatische steden geeft alleen maar stress, zeker in het hoogseizoen.
In Kroatië rijdt men rechts. Afstanden en snelheidslimieten staan aangegeven in kilometers. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur rijden, tenzij een lagere snelheid op borden staat aangegeven. Buiten de bebouwde geldt een maximum snelheid van 90 km/u, op autowegen 110 km/u en op autosnelwegen 130 km/u.
De twee drukste vliegvelden in Kroatië ontlopen elkaar niet veel wat aantallen passagiers betreft. De luchthaven van Zagreb, de hoofdstad in het binnenland, is de drukste, op de voet gevolgd door Split Airport aan de Adriatische kust. Aan diezelfde kust ligt de derde luchthaven van het land Dubrovnik Airport. Ook Zadar Airport, eveneens aan de Adriatische kust, verwerkt een groot aantal reizigers. De vijfde luchthaven van het land is het vliegveld van Pula op het schiereiland Istrië.
Op alle internationale luchthavens in Kroatië is een ruim aanbod van auto’s te huur. De meeste autoverhuurders hebben een balie in de terminal, maar er zijn meestal ook aanbieders met een kantoor nét buiten de luchthaven. Die zijn vaak wat goedkoper. Houd er wel rekening mee dat in het hoogseizoen – de zomermaanden – de vraag naar huurauto’s groot is. Dat geldt vooral voor de toeristenbestemmingen aan de kust. Zorg dat er een geschikte auto voor je klaar staat als je op een van deze vliegvelden landt en reserveer een huurauto ruim van tevoren online.
Alle grotere plaatsen in Kroatië zijn bereikbaar via het uitgebreide busnetwerk. Intercitybussen rijden zeer frequent tussen de busterminals (autobusni kolodvor) in de grootste steden. In tegenstelling tot de meeste andere landen zijn deze bussen vaak sneller dan de treinen. In grotere steden is goed openbaar stadsvervoer in de vorm van buslijnen. In de hoofdstad Zagreb rijden daarnaast trams.
Kroatië werkt hard aan het verbeteren van de verouderde sporen en andere infrastructuur voor treinen. De treinen zelf worden goed schoon gehouden en rijden in de regel (redelijk) op tijd. Dubrovnik is, wat openbaar vervoer betreft, niet bereikbaar per trein. Ook voor een bezoek aan die stad is het huren van een auto dus ideaal (zie hierboven onder ‘Verkeer en Infrastructuur’).
Omdat er talrijke eilanden voor de kust liggen, zijn er veel verbindingen met ferry’s. Vanuit de belangrijkste havens zijn er veerboten van en naar Italië. Vanuit Pula naar Venetië, en vanuit Zadar en Split naar Ancona. Dubrovnik heeft een veerverbinding met Bari. Er zijn nog veel meer havens aan de kust en op de Kroatische eilanden waar veerboten van en naar diverse bestemmingen varen.
In Kroatië kun je eten in een restauracija of een gostionica. Zoals je mag verwachten serveren restaurants langs de kust veel heerlijke vis, garnalen en andere schaaldieren. Dalmatische brodet is een vissoep met verschillende soorten vis en geserveerd met rijst, polenta of brood. Gezouten sardines zijn eveneens een Kroatische lekkernij. In het binnenland zijn typische streekgerechten onder meer manistra od bobica: bonen met maïssoep, en štrukli, gekookte kwarktaart. Uit Dalmatië komt op een speciale manier gerookte ham (pršut) en verder vind je in Kroatië salami met een paprikasmaak. Meer een wijze van bereiden dan een gerecht is peka. Daarbij worden aardappels, groenten en vlees of vis in een gietijzeren lage pan gelegd en die schaal wordt twee uur lang op gloeiende kolen gezet. Alle smaken blijven daardoor optimaal behouden. Pljeskavica is een hamburger in een pitabroodje met verse groenten en kajmak (zure room).
Voor de maaltijd drinken Kroaten graag een aperitief, bijvoorbeeld slivovica, een pruimenbrandewijn, of travarica een brandewijn gemaakt van verschillende kruiden. Bij de koffie of na de maaltijd behoren Kroatische cognac (vinjak) of verschillende likeuren tot de vele opties. Maraschino is een kersenlikeur afkomstig uit Zadar. Kroatië produceert goede wijnen en die moet je zeker proeven. Bierliefhebbers kunnen Zagrebs Ozujsko pivo drinken of Karlovacko, dat uit het gelijknamige Karlovac komt.
Als je in Kroatië alleen op het strand wil liggen, heb je geen huurauto nodig. Maar dan mis je veel van het land. Huur een auto om de diverse regio’s, elk met een eigen identiteit, te bezoeken. Door zowel de kust als het binnenland te verkennen krijg je een idee van de (nogal ingewikkelde, maar boeiende) historie van Kroatië. Ontdek de charmes van Dubrovnik, dat nogal eigengereid is aangezien het heel lang een onafhankelijke stadstaat was. Plaatsen als Šibenik en Rijeka hebben weer een heel andere ambiance. Hoofdsteden zijn vaak een tikje anders dan de rest van een land en dat geldt ook voor Zagreb. Een moderne, drukke stad waar toch een gemoedelijke sfeer hangt.
En vergeet niet de nationale parken, die bijna zonder uitzondering het beste zijn te bereizen met een huurauto. Een van de mooiste Kroatische natuurgebieden is Plitvice, bekend om de meren, bergbossen, watervallen en grotten.
Je kunt in Kroatië prachtige tochten maken langs de Dalmatische kust, maar je hebt waarschijnlijk geen zin om dezelfde weg terug te nemen. Dan kun je kiezen voor one-way autohuur. Op ons zoekformulier vul je eenvoudig de plaats in waar je een huurauto wilt ophalen en waar je ‘m weer inlevert. Je krijgt dan automatisch huurauto’s te zien van aanbieders die deze service bieden. De getoonde prijs is al inclusief de toeslag voor zo’n ‘enkele reis’, maar die staat wel apart vermeld op het kostenoverzicht. Vanuit Split is een one-way autohuur naar Dubrovnik heel populair.
Toerisme in Kroatië heeft een lange geschiedenis. Al in de tijd van de Habsburgers ging de elite graag naar de badplaatsen aan de Adriatische Zee. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw ontdekten ook gewone stervelingen dat Kroatië veel te bieden heeft. Sinds de toetreding tot de Europese Unie is het aantal internationale bezoekers sterk gegroeid. Daardoor is er in de zomermaanden grote vraag naar accommodatie en we raden je dan ook aan ruim van tevoren te reserveren als je in het hoogseizoen naar Kroatië gaat. In het voor‑ en najaar is de keuze ruimer, maar in de winter weer niet, omdat veel hotels aan de kust dan hun deuren sluiten.
Naast hotels in alle categorieën, is er in Kroatië een ruim aanbod van appartementen en villa’s, soms met zwembad en terras. Op het platteland worden veel kamers door particulieren te huur aangeboden, vaak inclusief ontbijt.
In Kroatië geldt de Midden-Europese Tijd, die één uur voorloopt op de standaardtijd UTC. In de zomer wordt de klok een uur vooruitgezet.
Voor meer informatie over Kroatië raden wij je, naast zoeken met Google, de volgende bronnen aan: