Lees beoordelingen van Green Motion en vergelijk de prijzen met andere verhuurders
#115 beoordeeld van 328 verhuurbedrijven
Green Motion werd in 2007 in het Verenigd Koninkrijk opgericht door Richard Lowden, die al actief was in de verhuur van auto’s met zijn bedrijf Eurodrive. Hij zag een gat in de markt voor een verhuurder die uitsluitend auto’s zou aanbieden met de laagste CO2-uitstoot. Dat sprak veel potentiële klanten aan en dit merk voor het huren van auto’s is de laatste jaren dan ook sterk gegroeid.
In 2022 kocht Green Motion het Amerikaanse bedrijf U-Save, waarmee het de positie in de Verenigde Staten flink versterkte. De merken U-Save en Green Motion zullen naast elkaar blijven bestaan, maar vaak op dezelfde locatie. Wel vreemd is dat U-Save niet bekendstaat als ‘groene’ autoverhuurder.
Na de opening van de eerste franchise in het Engelse Leicester is het bedrijf sterk gegroeid. Green Motion is aanwezig in zo’n 60 landen op ruim 600 locaties. Green Motion werkt uitsluitend met franchises, wat betekent dat geen enkele locatie in eigen beheer is, maar het eigendom van een licentiehouder. Green Motion geeft die licenties uit per land, dus elk land waar het merk actief is, heeft één licentiehouder.
Green Motion is duidelijk in zijn missie: huurauto’s aanbieden die zo weinig mogelijk broeikasgassen uitstoten. Dat betekent dat hybride auto’s en volledig elektrische wagens het grootste deel vormen van het aanbod. Overigens lukt dat niet in alle landen. In landen waar het netwerk van laadstations nog niet toereikend is, biedt Green Motion ook benzine- en dieselauto’s aan, maar wel altijd met een zeer zuinig verbruik.
Hoewel meer autoverhuurders de omslag maken naar hybride en elektrische voertuigen, gaat Green Motion nog een stapje verder. Niet alleen het wagenpark is milieuvriendelijk, dat geldt ook voor de kantoren die zo veel mogelijk worden voorzien van ‘groene’ elektriciteit. De inrichting wordt gedaan met duurzame materialen en er is aandacht voor vermindering van waterverbruik en het tegengaan van afval. Net als voor het wagenpark geldt ook hier dat dit niet in alle landen lukt.
In 2018 kwam Green Motion in het Verenigd Koninkrijk onder vuur te liggen, na een stroom van klachten over hoge rekeningen voor vermeende schade aan huurauto’s. Daarop ondernam Green Motion actie. Zo hebben klanten nu tot 10.00 uur de volgende dag de tijd om eventuele reeds bestaande schade te melden. Dit geeft de klant gemoedsrust, vooral als die een auto ophaalt in het donker of bij slecht weer.