Kroaten bezingen graag de schoonheid van hun land, waarbij de wondermooie kust een hoofdrol speelt. Ze willen wel eens een tikje overdrijven, maar feit is dat Kroatië een breed scala aan attracties en bezienswaardigheden biedt. Natuurlijk die Adriatische kust met heerlijke stranden en ontelbare eilanden, maar ook historische en charmante oude stadjes, ruïnes, adembenemende natuur en een rijke culturele geschiedenis met invloeden van de Romeinen, Byzantijnen, Venetiërs, Oostenrijkers en Hongaren.
Door de vorm van Kroatië – met een langgerekt deel langs de kust – kun je het beste een auto huren voor een one-way. Dat betekent dat je de huurauto ophaalt in de ene plaats en ergens anders weer inlevert. Je betaalt daar een zogeheten ‘enkele reis toeslag’ voor. Omdat deze vorm van auto huren veel voorkomt in Kroatië zal het bedrag je erg meevallen. Vul op ons zoekformulier een andere inleverlocatie in en we tonen je de auto’s die je tussen die twee plaatsen kunt huren. De getoonde prijs is inclusief toeslag, maar die staat apart vermeld op het kostenoverzicht.
Hieronder beschrijven we een roadtrip met een huurauto van Zagreb, via de prachtige natuurgebieden ten zuiden van de Kroatische hoofdstad en de imposante Dalmatische kust naar het historische Dubrovnik. Je kunt de reis natuurlijk ook in omgekeerde richting maken. Verder geven we aandacht aan interessante bezienswaardigheden op enkele eilanden voor de kust. Je kunt deze fantastische bestemmingen op verschillende manieren combineren. Bijvoorbeeld door met een huurauto van Dubrovnik langs de kust naar Zadar te rijden of door van Zagreb naar Split te reizen. Aan jou de keus, want als je een auto huurt heb je alle vrijheid!
In de Kroatische hoofdstad zelf heb je geen huurauto nodig, want alle bezienswaardigheden liggen op loopafstand. Zagreb bestaat uit twee delen: de bovenstad (gornji grad) en de benedenstad (donji grad). De bovenstad is de middeleeuwse kern met onder meer de imposante kathedraal en de Sint-Marcuskerk, die bekendstaat om zijn kleurrijke dakpannen met de wapenschilden van Kroatië en Zagreb. In de benedenstad overheerst Oostenrijks-Hongaarse architectuur uit de achttiende en negentiende eeuw met als stralend middelpunt het plein Ban Jelačić. Op en rond dit plein wemelt het van de cafés, terrasjes, restaurants, koffieshops, winkels en kunstgaleries. Daar vlakbij is de dagelijkse openluchtmarkt Dolac. Vooral in het weekend is het aanbod groot en geniet je van de kleuren, geuren en aroma’s van vers fruit, groenten, verscheidene soorten kaas en nog veel meer. Verder heeft Zagreb twee bijzondere, maar leuke musea: het Museum van Verbroken Relaties en het Katermuseum (nee, niet de katten, in het Engels: Museum of Hangovers)…
Niet echt op loopafstand ligt de begraafplaats Mirogoj in het noorden van de stad. Breng hier een bezoek op de dag dat je met je huurauto Zagreb uit rijdt om aan je roadtrip te beginnen. Maar… een begraafplaats bezoeken? Ja, want dit is een prachtig park met monumentale graven, een koepelkerk, rijke vegetatie en omringd door imposante arcades. Ook is er een galerij met sculpturen van Kroatische beeldhouwers.
Op minder dan een uur rijden ten zuidwesten van Zagreb ligt Karlovac. De oorsprong van de stad was een zeshoekig fort bij de samenloop van vier rivieren, dat in de zestiende eeuw werd gebouwd om de oprukkende Ottomanen tegen te houden. Volgens sommige inwoners bestaat er nóg een rivier, die van het bier. De grootste bierbrouwerij van het land staat dan ook in Karlovac. De oude vestingstad werd zwaar beschadigd bij een aardbeving in 2020. De laatste jaren zijn veel straten en gebouwen gerestaureerd, waardoor het historische centrum zijn grandeur terug heeft.
Karlovac en omgeving lagen in de frontlinie tijdens de Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog, begin jaren negentig. Alles over de geschiedenis en achtergronden van die strijd leer je in het Muzej Domovinskog Rata in de zuidelijke buitenwijk Turanj. Er is een deel in de openlucht met vliegtuigen en geschut; in de restanten van een Oostenrijks verdedigingswerk is het overdekte deel ondergebracht.
Rijd met je huurauto over kleine weggetjes ten westen van Karlovac richting de rivier de Dobra en je komt bij de fraai gerestaureerde ruïne van een kasteel uit de veertiende eeuw, Frankopan Dvorac. Van dit kasteel leidt de weg naar een oude stenen brug over het kristalheldere water van de Dobra. Deze brug werd in 1730 gebouwd als onderdeel van de Karolinska cesta, de eerste moderne weg in die tijd tussen Karlovac en de kustplaats Bakar. Deze historische weg richting Rijeka kun je nog steeds afleggen, een mooi en ontspannen alternatief voor de moderne snelweg A6 en een geweldige manier om de bergachtige regio Gorski Kotar te doorkruisen.
Het grootste nationale park van Kroatië bestaat uit dichte bossen en niet minder dan zestien meren op verschillende hoogtes, die verbonden worden door honderden grote en kleinere watervallen. Op sommige plekken lijkt dat water wel uit de bomen te stromen. Het Plitviče Lakes National Park is uniek en het is geen wonder dat het een trekpleister van formaat is. Vanuit Karlovac is het met een huurauto zo’n tachtig kilometer rijden naar de eerste ingang van dit park. Ingang 2 ligt vier kilometer verder. Met gemakkelijke wandelpaden, vlonders die boven het turquoise water hangen, prachtige uitzichtpunten en fotogenieke watervallen is dit een park dat je niet mag missen. Na elke bocht is er weer een ander adembenemend uitzicht en het bruisende geluid van stromend water overal om je heen is een heel bijzondere ervaring. Vanaf ingang 1 loop je richting de hogere meren en dus ook met je gezicht naar de watervallen.
Door de populariteit is het – zeker in het hoogseizoen – erg druk in het park. Probeer de zomermaanden te vermijden en bezoek Plitvice in de lente (krachtige watervallen) of herfst (schitterende kleuren). Mocht je aangewezen zijn op het hoogseizoen, probeer er dan ruim vóór 10 uur ’s ochtends te zijn, dan zijn er nog weinig andere bezoekers. In de zomer opent het park om 07.00 uur. Bestel tickets van tevoren online.
De eerstvolgende stop is de kustplaats Zadar. Als je tolwegen vermijdt is het zo’n twee uur rijden vanaf Plitvice (en mét tol is maar twintig minuten sneller). Voor alle Kroatische kuststeden geldt: probeer niet een parkeerplaats te vinden voor je huurauto in het centrum. Áls er al een plekje vrij is, betaal je daar de hoofdprijs voor. Bovendien is je weg vinden in de nauwe straatjes een crime en dat geeft alleen maar stress. Zoek dus een parkeerplaats voor je huurauto aan de rand van de stad en ga met het openbaar vervoer verder. Of te voet, want soms ligt een goede parkeerplek verrassend dicht bij het oude deel van een stad. Zo liggen er net naast het bastion van Zadar twee parkeerterreinen. Door het bastionpark loop je naar het oude centrum.
Hoewel de stad niet zo charmant is als Dubrovnik, is Zadar absoluut een bezoek waard. Sterker, dankzij de uitgebreide culinaire scene en een bruisend nachtleven heeft Zadar inmiddels een reputatie: ‘coolste stad van Kroatië’. Zo zijn er twee bezienswaardigheden die je nergens anders ziet: het Zeeorgel en de Zonnegroet. Het Zeeorgel is een architectonische geluidskunstinstallatie. In eerste instantie lijken het slechts trappen, maar die maken muziek op de golven van de zee. De Zonnegroet ernaast is een op zonne-energie werkende installatie die bij zonsondergang een betoverende lichtshow creëert. Samen zorgen ze aan de boulevard van Zadar voor magische licht‑ en geluidseffecten, terwijl je de zon in de zee ziet zakken.
Narodni trg (Volksplein) is het hart van de oude stad, dat zijn vorm kreeg in de vijftiende eeuw toen Zadar in handen was van de republiek Venetië. De klokkentoren van de voormalige stadswacht overheerst het pleintje, aan de overkant werden belangrijke beslissingen bekendgemaakt in de loggia.
Op diverse plekken in de stad zie je overblijfselen uit de Romeinse tijd, vooral bij het Forum, dat ook vandaag de dag nog een ontmoetingsplaats is. De enige nog volledig intacte zuil was een plaats waar misdadigers werden vastgebonden om te worden uitgejouwd en vernederd. Aan het Forum staat de ronde Sint-Donatuskerk, die in de negende eeuw werd gebouwd op Romeinse fundamenten. Ernaast staat de klokkentoren van de kathedraal, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de oude stad en de Adriatische Zee.
Even een verfrissende duik nemen na het bewonderen van de stad? Zadar heeft leuke stadsstrandjes, zoals het kleine Kolovare (net ten zuiden van de oude stad) en het grotere Borik in het noorden.
Neem vanaf Zadar de schitterende kustweg (Jadranska Magistrala) naar het zuidoosten, richting Šibenik. De Sint-Jacobuskathedraal in deze mooie oude stad heeft bijzondere versiering: aan de buitenkant zijn verschillende hoofden gebeeldhouwd. Kennelijk waren dit toevallige voorbijgangers die zo werden vereeuwigd. Rijd vervolgens vanaf de kustweg richting de ingang van het Krka Nationaal Park. Net als bij de meren van Plitvice zijn de trekpleisters in dit natuurpark de grote watervallen. Omdat Krka dichter bij plaatsen als Zadar en Split ligt, is het hier nóg drukker dan in Plitvice. Als je dat park al hebt bezocht, kun je Krka overslaan, tenzij je niet genoeg kunt krijgen van naar beneden vallend water. Óf je kiest bewust voor een minder druk deel van het park, waarover later meer.
De populairste waterval is Skradinski Buk, waar het water over verschillende plateaus klettert. Die bereik je door je huurauto te parkeren bij de ingang Lozovac, bij het gelijknamige dorpje. Van de receptie rijdt een shuttlebus naar de waterval. Als je volop wilt genieten van de natuur, kun je een wandelpad volgen dat 850 meter omhoog loopt. We raden je aan de waterval zo vroeg mogelijk te bezoeken (het park gaat in de zomer om 08.00 uur open) om grote groepen bezoekers voor te zijn. Vanaf de waterval lopen diverse routes over vlonders. Ook varen er boten naar de waterval Roški Slap in het noorden van het park.
Die andere waterval is ook per auto bereikbaar. Neem vanaf Skradin de weg naar Dubravice en Rupe en sla in dat laatste gehucht af voor een fenomenaal uitzicht over het meer en een oud klooster op het eilandje Visovac. Je kunt het niet missen, want er staat een groot bord langs de weg met de tekst ‘Viewpoint Rogovo’. Het eerste deel is verhard, daarna wordt het een gravelweg, die eindigt op een open plek, waar je de gehuurde auto kunt parkeren. Vanaf dat punt is het tien minuten lopen naar het uitkijkplatform. Terug bij je huurauto is het nog een kwartier rijden naar de Roški Slap ingang van het natuurpark, die veel minder druk is dan die in het zuiden. Nog noordelijker is de ingang Burnum, waar een pad leidt naar de imposante Manojlovački watervallen, de hoogste in Krka Nationaal Park.
Via de snelweg A1 rijd je in een uurtje naar Split, maar waarom zou je als je op vakantie bent en toch geen haast hebt? Neem vanaf Šibenik opnieuw de D8, een bochtige kustroute via Primošten en Trogir naar Split en snuif onderweg de frisse zeelucht op!
Primošten lag oorspronkelijk op een eilandje en werd door een smal water gescheiden van het vasteland. Daaroverheen lag een ophaalbrug, die na de terugtrekking van de Ottomanen werd vervangen door een verbindingsweg. De historische binnenstad (Raduča) op een heuvel is nu een populaire toeristenbestemming in Dalmatië. Net naast het oude stadje kun je een duik nemen in zee aan het strand Mala Raduča, vaak beschouwd als een van de beste stranden van het land. Het is een inham met zand en kleine kiezels met daarbij een mooi uitzicht op Primošten aan de overkant. Voor de veiligheid is het zwemgedeelte afgeschermd met netten.
Als je met je huurauto zo’n dertig kilometer verder rijdt kom je in Trogir, een stad die vooral bekend is om het oudste deel op een eilandje voor de kust. Het is via bruggen verbonden met het vasteland en het grotere eiland Čiovo. Er loopt een doorgaande weg langs de oostkant van het oude Trogir. Dat historische deel van de stad is fantastisch: bijzonder nauwe steegjes slingeren door de betoverende stad, die omgeven wordt door goed bewaard gebleven middeleeuwse muren. Aan de westkant staat het imposante Venetiaanse fort Kaštel Kamerlengo uit de vijftiende eeuw. Nog ouder is de kathedraal van Sint Laurentius in verschillende bouwstijlen: romaans, gotisch en renaissance. Vooral de klokkentoren is een mengelmoesje en vanzelfsprekend heb je vanaf de top een weids uitzicht. In de nauwe straatjes van Trogir kunnen geen auto’s rijden en je kunt je huurauto daarom het beste op het vasteland parkeren. Wel zijn de parkeertarieven, voor Kroatische begrippen, aan de hoge kant. Vanaf de veerhaven op Čiovo vertrekken boten naar de eilandjes Drvenik Mali en Drvenik Veli, waar mooie baaien en stranden zijn.
Van Trogir rijd je langs de luchthaven van Split in dertig minuten naar het centrum van die stad. Split werd gesticht door de Grieken, maar heeft in de loop der tijd heel wat overheersers gekend. Na de Grieken kwamen de Romeinen, gevolgd door de Venetiërs en Habsburgers. Ook Frankrijk heeft er nog een tijdje de scepter gezwaaid en daaraan heeft de stad zijn boulevard Riva te danken, hét trefpunt van Split. Die promenade ligt pal voor het belangrijkste bouwwerk uit de Romeinse tijd, het Dioklecijanova Palača. Het werd gebouwd in opdracht van de Romeinse keizer Diocletianus en is veel meer dan een paleis; het complex omvat bijna de helft van het historische Split. Het centrum is het levendige Peristil-plein, waar in de zomermaanden concerten worden gegeven. De kathedraal van Sint Domnius was oorspronkelijk het mausoleum van de Romeinse keizer, maar werd later verbouwd tot een katholieke kerk. Daar zit wat symboliek in, want Diocletianus was een fanatiek vervolger van christenen. Op de klokkentoren heb je een schitterend uitzicht over Split, de zee, eilandjes, en in het westen de heuvel Marjan.
Ook vanaf die groene heuvel heb je een panoramisch uitzicht. Auto’s mogen er niet komen, dus je moet je huurauto bij een van de toegangswegen parkeren om lopend naar boven te gaan. Aan de voet van Šuma Marjan ligt de sfeervolle oude wijk Varoš. Vroeger was dit het domein van arme vissers, tegenwoordig zijn er vele gezellige bars, cafés en restaurants in de kleine en nauwe straatjes.
Je kunt met je huurauto naar Kasjuni Beach rijden aan de zuidkant van de Marjan-heuvel, maar zowel de weg ernaartoe als het strand zelf zijn erg druk. Voor betere stranden neem je de autoveerboot naar Hvar of Brač. Aangezien er geen directe autoveerboot is tussen deze twee eilanden, kun je het beste eentje kiezen. Maar welke? Hoewel ze vlak bij elkaar liggen, zijn deze twee eilanden duidelijk verschillend.
De veerboot naar het eiland Hvar meert aan bij Stari Grad, wat ‘Oude Stad’ betekent. En oud is deze stad aan het einde van een lange, beschutte baai zeker, in de vierde eeuw voor onze jaartelling gesticht door Grieken van het eiland Paros. Neem de tijd om deze prachtige oude stad te ontdekken, rond het idyllische Škorplein. De meeste toeristen reizen van de veerboot meteen door naar Hvar-stad, dat overheerst wordt door een fort bovenop een heuvel, vanwaar je geniet van magnifiek uitzicht over de stad en de Pakleni-eilanden. De stad Hvar is inmiddels een hotspot voor jonge feestgangers, maar daarbuiten overheersen eindeloze velden met lavendel en rozemarijn, die een heerlijke geur verspreiden. De veerboot doet er ongeveer twee uur over om van Split naar Stari Grad te varen. Van Sucuraj, de haven aan de oostkant van het eiland, naar Drvenik op het vasteland duurt slechts een half uur.
https://unsplash.com/photos/people-on-beach-during-daytime-WCT5HX4IEpI
Het paradijselijke strand Zlatni Rat op het Kroatische eiland Brač. (Foto: https://unsplash.com/@rabbit_in_blue)
Brač is een rustiger eiland en imponeert met zijn betoverende natuurlijke schoonheid, een mekka voor buitenliefhebbers. Er zijn talloze wandel‑ en fietspaden door adembenemende landschappen. Ook kun je er bergen beklimmen, bijvoorbeeld naar de top van de Vidova Gora, met 778 meter de hoogste top van alle Adriatische eilanden. Je kunt overigens met je huurauto tot 150 meter van die top komen. Het paradijselijke strand Zlatni Rat ligt er vlakbij. Verder zijn er op Brač charmante oude dorpjes, zoals Pučišća en Milna. De overtocht van Split naar Supetar aan de noordkant van het eiland duurt iets meer dan een uur. Datzelfde geldt voor de verbinding tussen Sumartin aan de oostkant van Brač en Makarska op het vasteland.
Makarska is het centrum van de stranden aan de Dalmatische kust, ook wel bekend als de Makarska Rivièra, die ruim zestig kilometer lang is. De stranden in en rond Makarska zijn in de zomermaanden erg druk, maar omdat je een auto hebt gehuurd kun je gemakkelijk naar rustiger strandjes rijden. Die vind je onder meer tussen Drasnice en Igrane. De nachtclubs van Makarska bieden in het hoogseizoen optredens van nationale en internationale dj’s, zangers en bands. In het Biokovo-gebergte bij Makarska kun je over de Skywalk lopen, een halfrond glazen platform op ruim 1200 meter boven de zeespiegel. Het is aan te raden een kaartje van tevoren online te kopen. Je kunt er met je huurauto naartoe rijden, maar het laatste deel van de weg is bijzonder smal met slechts om de 300 meter een mogelijkheid om tegenliggers te passeren. Vind je dat te eng, laat dan je gehuurde auto staan en boek een excursie met een minibusje.
We hebben je hierboven al enkele keren aangeraden de kustweg te nemen en dat doen we weer voor het traject tussen Split en Dubrovnik. Het eerste deel is nog niet zo spectaculair en alleen al daarom is het aan te raden via een van de eilanden die we hierboven noemden terug te keren naar het vasteland. Je zult moeite hebben je ogen op de weg te houden, zó mooi is de route via de D8, met hoog oprijzende bergen en fantastisch uitzicht over de zee.
Vroeger moest je een klein stukje door Bosnië-Herzegovina om Dubrovnik te bereiken, maar sinds de opening van de Pelješacbrug hoeft dat niet meer. Die tuibrug – met niet minder dan zes tuien – verbindt het Kroatische vasteland met het schiereiland Pelješac. De D8 loopt vervolgens door bergachtig gebied naar Dubrovnik.
Tja, wat kunnen we nog schrijven over Dubrovnik? De parel van de Adriatische Zee is een toeristische magneet van jewelste. Dat is aan de ene kant jammer (want erg druk), maar aan de andere kant volkomen begrijpelijk. Je kunt de stad het beste bezoeken in het begin van de lente of in de late herfst als de grote drommen toeristen verdwenen zijn. Of zelfs in de wintermaanden, want Dubrovnik heeft de mildste winters van alle Kroatische steden en sneeuw is zeer zeldzaam.
Zoals in elke oude stad is de beste manier om de charme ervan te beleven gewoon rondlopen. Dwaal door de wirwar van steegjes en straatjes en bewonder de eeuwenoude architectuur. Voor een beter begrip van Dubrovnik boek je een wandeling onder leiding van een gids. Of een kajaktocht voor een heel ander perspectief op de stad. Dubrovnik wordt omringd door twee kilometer stadsmuren die tot de best bewaarde ter wereld behoren en volledig beloopbaar zijn. Je hebt er een geweldig uitzicht op de stad en de omliggende Adriatische Zee.
Nog panoramischer is het uitzicht vanaf de berg Srđ. Er gaat een kabelbaan naartoe en het vergezicht van de top is overweldigend. Die kabelbaan is niet goedkoop en voor een ander mooi zicht op de stad rijd je met je huurauto over de D8 naar het zuidoosten, richting het vliegveld van Dubrovnik. Die route op zich is al de moeite waard en op de terugweg rijd je het fort en de stadsmuren van Dubrovnik tegemoet.
De Kroatische hoofdwegen zijn over het algemeen in uitstekende staat en worden prima onderhouden. Ook secundaire wegen zijn in goede staat, alleen in erg afgelegen gebieden kun je kuilen in het wegdek tegenkomen. Houd er wel rekening mee dat Kroatië – op een smalle strook langs de kust na – een bergachtig land is en wegen erg smal of steil kunnen zijn.
Verder is het goed om te weten dat de maximumsnelheid niet voor iedereen hetzelfde is. Ben je jonger dan 25 jaar? Dan is buiten de bebouwde kom en op auto(snel)wegen de maximumsnelheid voor jou 10 kilometer lager dan wat op de borden staat!
Hierboven hebben we onder meer een route opgenomen over eilanden, die je alleen met een veerboot kunt bereiken. Veel verhuurders in Kroatië vinden het geen probleem als je de auto meeneemt op een binnenlandse veerboot, maar controleer dat voor de zekerheid bij het ophalen van je huurauto. Tenminste, als een veerverbinding deel uitmaakt van je reisplannen.
Voor de meeste snelwegen (de A-wegen) in Kroatië moet je tol betalen en in toenemende mate kan dat alleen elektronisch. Als je verwacht gebruik te maken van de snelwegen is een elektronisch kastje, waarmee de tol automatisch wordt verrekend, wel zo handig. Veel huurauto’s hebben zo’n kastje standaard geïnstalleerd en dat hoeft alleen maar geactiveerd te worden. Als de auto die je huurt geen elektronisch kastje heeft, wordt de tol geïnd op basis van het kenteken en komt die op de eindafrekening van je autohuur. Vraag welk systeem de lokale verhuurder hanteert. Je kunt overigens vrij gemakkelijk de tolwegen in Kroatië vermijden. Anders ligt dat voor sommige tunnels en bruggen, waarvoor je apart tol moet betalen en die kun je voldoen met contant geld of een creditcard.
We zijn er bijna van overtuigd dat je na het lezen van deze roadtrip door Kroatië een auto wilt huren om het land zelf te ontdekken. Met een huurauto kun je veel meer zien in minder tijd. Bovendien zijn er in Kroatië veel wegen die door schitterend landschap voeren. Dus waar wacht je nog op? Huur vandaag nog een auto voor een fantastische roadtrip vanuit Zagreb, Zadar, Split of Dubrovnik!
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.