Bijgewerkt op 23 oktober 2023 - Je kunt bij ons een huurauto uitzoeken en betalen met een creditcard of een debitcard. Dus waarom moet je een creditcard hebben als je de huurauto ophaalt? Het is een vraag die veel gesteld wordt en we leggen je hieronder uit waarom je een creditcard nodig hebt om een auto te huren.
De creditcard voor de borg moet op naam staan van de hoofdbestuurder van de huurauto.
Zorg dat je ruim voldoende limiet op je creditcard hebt bij het afhalen van de huurauto.
De creditcard moet in veel gevallen van Visa of Mastercard zijn, American Express en andere betaalkaarten worden lang niet overal geaccepteerd. Controleer goed de huurvoorwaarden.
Het kan tot 20 werkdagen duren voordat je de borg weer helemaal terug hebt
De creditcard moet geldig zijn voor minstens de komende 6 maanden
Auto’s zijn kostbare dingen en dat geldt zeker voor de wagens van autoverhuurders, want die hebben meestal een jong wagenpark. Een bedrijf dat auto’s verhuurt wil natuurlijk zeker weten dat die auto’s ook weer terugkomen en dat eventuele extra kosten gedekt zijn. Daarbij moet je niet alleen denken aan schade, maar ook aan bijvoorbeeld verkeersboetes. Zelfs als je een auto huurt met een uitgebreide verzekering, wil de verhuurder enige garantie. Bovendien geldt bij de meeste verzekeringen een eigen risico. Daarom reserveert de autoverhuurder een bedrag (de borgsom) op je creditcard. Dat bedrag wordt weer vrijgegeven als je de huurauto op tijd inlevert en de wagen tijdens de huurperiode geen schade heeft opgelopen.
De creditcards van grote aanbieders als Visa en MasterCard worden overal geaccepteerd, maar creditcards van bijvoorbeeld Amex en Diners niet altijd. Als je bij ons een huurauto boekt, staat in de voorwaarden welke creditcards die bepaalde verhuurder accepteert.
De creditcard moet op naam staan van de hoofdbestuurder, omdat die aansprakelijk is voor eventuele schade aan de huurauto of andere kosten. Dus ook als je hebt gekozen voor een auto met een ‘extra bestuurder’ mag de creditcard niet op naam staan van die tweede bestuurder. Denk hier absoluut niet te licht over. “Een creditcard is een creditcard, toch?” Nee, niet in het geval van autohuur. Kun je geen creditcard overleggen op naam van de hoofdbestuurder? Dan krijg je de huurauto niet mee, terwijl je wel de volledige huurkosten moet betalen, want de verhuurder zal je registreren als een 'no show'. Ook belangrijk: zorg bij het boeken van een huurauto dat je als hoofdbestuurder de naam gebruikt zoals die op je paspoort staat. Die naam moet ook op je creditcard staan.
Breng altijd je fysieke creditcard mee. Virtuele creditcards of prepaid creditcards worden niet geaccepteerd. Veel mensen weten de pincode van hun creditcard niet (meer), omdat je die vrijwel nooit nodig hebt. Maar bij het afhalen van je huurauto vraagt de verhuurder er vaak wel om. Niet altijd, maar zorg toch dat je die pincode weet of kunt opzoeken.
In eerste instantie: niets. De meeste autoverhuurders reserveren een bedrag op je creditcard. Dat geblokkeerde bedrag is weliswaar niet meer beschikbaar, maar wordt meestal niet daadwerkelijk afgeschreven. Wel heb je hierdoor een lagere bestedingsruimte met je creditcard.
Hoe hoog die borgsom is, hangt af van veel verschillende factoren. Allereerst natuurlijk de huurauto zelf: een Fiat Panda is niet zoveel waard als een BMW 5. De meeste mensen kiezen voor verzekeringen tegen schade aan een huurauto, maar de hoogte van het eigen risico kan sterk uiteenlopen. Verder is de borgsom afhankelijk van de verhuurder, het brandstofbeleid, het land waar je de auto huurt en eventuele extra’s die je hebt gekozen, zoals kinderzitjes of gps. Als je in ons zoeksysteem een auto hebt geselecteerd, zie je hoe hoog de borgsom voor die bepaalde huurauto is. Dat bedrag staat ook vermeld in de voorwaarden die je na de boeking per e-mail ontvangt.
Overigens kun je in ons systeem op de meeste bestemmingen de resultaten filteren op de hoogte van de waarborgsom. Als dat beschikbaar is, zie je dat in het rijtje filters.
Alle creditcards hebben een limiet, ook wel de bestedingsruimte genoemd. Dat is het maximale bedrag dat je via je creditcard mag uitgeven, in veel gevallen is dat 2500 of 5000 euro. De waarborg die de autoverhuurder reserveert gaat daarvan af. Kijk dus in de voorwaarden hoe hoog de waarborg is die je moet betalen en controleer of je limiet daarvoor toereikend is. Vergeet niet dat je tijdens je vakantie vast ook wel eens met je creditcard wilt betalen. Als het toch een beetje krapjes wordt, kun je mogelijk je krediet verhogen. Bij de meeste banken kan dat in hun app, via internetbankieren of anders door een kantoor te bezoeken. Verhogen van je limiet op je creditcard kan tijdelijk of definitief, maar is wel afhankelijk van je inkomen en betalingsgeschiedenis.
Je vraagt je misschien af wat ons Worry-Free label dan precies inhoudt. Dat belooft toch een auto huren zonder zorgen? En auto's met het Worry-Free label hebben toch geen eigen risico of een door EasyTerra afgedekt eigen risico? Hoezo moet je dan toch nog een borgsom betalen?
Ten eerste kiezen de meeste van onze klanten voor het Worry-Free pakket waarbij het eigen risico door ons wordt gedekt. Dat betekent dat je ter plekke een borgsom betaalt en de verhuurder een bedrag van je creditcard inhoudt als je onverhoopt schade rijdt. Je krijgt dit ingehouden bedrag later van ons terug, maar daar staat de verhuurder buiten.
Je kunt ook kiezen voor helemaal geen eigen risico. Toch moet je dan ter plekke nog vaak een borgsom betalen, zij het een veel lagere. Het is namelijk ook een waarborg voor onder meer verkeersboetes en brandstof. Als je de huurauto met een lege tank terugbrengt, terwijl het brandstofbeleid vol/vol is, wil de verhuurder dat natuurlijk vergoed zien. En als je tijdens de huurperiode een boete hebt opgelopen, moet je daar uiteraard zelf voor opdraaien. Ook eventuele extra's zoals een kinderzitje of gps worden met die borg gedekt. Verder vallen schade aan glas, wielen, dak en onderkant van de auto niet binnen de dekking van een standaardverzekering. Je kunt daarvoor overigens wel een aanvullende verzekering afsluiten.
Zoals we hierboven al schreven reserveert een autoverhuurder de borgsom op de creditcard van de hoofdbestuurder en wordt dat bedrag weer vrijgegeven als je de huurauto zonder problemen terugbrengt. Bij een debitcard is het reserveren en weer vrijgeven van een geldbedrag niet mogelijk. Je zou de borg met een debitcard in z’n geheel kunnen betalen, maar het bedrag gaat dan daadwerkelijk van je rekening af. En als je de auto probleemloos weer inlevert, moet de verhuurder dat bedrag terugstorten. Dat geeft administratieve rompslomp (en dus kosten!) wat in niemands voordeel is.
Vergeet ook niet dat alle betalingen met een creditcard verzekerd zijn. Mocht je een conflict krijgen over een betaling of extra kosten, dan kan de creditcardmaatschappij je bijstaan om het geld terug te krijgen.
Wanneer krijg je de borg terug?
Als je de huurauto zonder problemen inlevert, hoef je uiteraard niets te betalen en wordt het bedrag van de borg weer vrijgegeven. Maar dat is niet onmiddellijk het geval. Hoe lang het duurt voor de ‘blokkering’ wordt opgeheven hangt niet alleen af van de verhuurder, maar ook van de creditcardmaatschappij. De reservering van de borg wordt binnen enkele dagen vrijgegeven, maar het kan tot 20 dagen duren voordat de bank of creditcardmaatschappij dat zichtbaar maakt op je rekening en je weer de beschikking hebt over dat bedrag.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.