Bespaar tijd en geld. Wij vergelijken het aanbod van autoverhuurders in Bonaire zodat jij dat niet hoeft te doen.
EasyTerra Autohuur Bonaire is een onafhankelijke prijsvergelijker op het gebied van autoverhuur. De prijzen van de bekende autoverhuurbedrijven worden in ons systeem vergeleken, zodat u als consument altijd tegen een gunstig tarief uw huurauto bij ons kunt boeken.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.
Onderstaand zijn de meest gestelde vragen voor Bonaire. Staat je vraag er niet bij kijk dan even op de veelgestelde vragen pagina.
|
Avis |
vanaf
|
|
Green Motion |
vanaf
|
|
Europcar |
vanaf
|
Hyundai H1 | Avis |
vanaf
|
---|
Byd Yuan | Europcar |
vanaf
|
---|---|---|
Byd Yuan Pro | Europcar |
vanaf
|
Byd Seagull | Europcar |
vanaf
|
Kia Picanto of gelijkwaardig
|
Mini |
vanaf
|
---|---|---|
Chevrolet Spark of gelijkwaardig
|
Economy |
vanaf
|
Byd Yuan of gelijkwaardig
|
Compact |
vanaf
|
Hyundai Tucson of gelijkwaardig
|
Intermediate |
vanaf
|
Byd Yuan Pro of gelijkwaardig
|
Standard |
vanaf
|
Daihatsu Terios of gelijkwaardig
|
SUV |
vanaf
|
Hyundai H1 of gelijkwaardig
|
Personenbusje |
vanaf
|
Toyota Hilux double cab of gelijkwaardig
|
Bestelwagen |
vanaf
|
Op deze bestemming (Bonaire) is november de voordeligste maand om een auto uit de mini klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is september de voordeligste maand om een auto uit de economy klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is mei de voordeligste maand om een auto uit de compact klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is oktober de voordeligste maand om een auto uit de intermediate klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is november de voordeligste maand om een auto uit de standaard klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is oktober de voordeligste maand om een auto uit de fullsize klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is juni de voordeligste maand om een auto uit de luxury klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is september de voordeligste maand om een SUV te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is mei de voordeligste maand om een personenbus te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Bonaire) is december de voordeligste maand om een bestelbus te huren. Je betaalt dan gemiddeld
EasyTerra Autohuur vergelijkt de autohuur prijzen op onderstaande bestemmingen
Bonaire ontdek je het beste met een huurauto. EasyTerra Autohuur heeft ruim 1 ophaallocaties in Bonaire. Zo is er altijd wel een ophaallocatie in de buurt van jouw bestemming.
Bulgarije is een heerlijk vakantieland met een enorme afwisseling in landschappen en bezienswaardigheden. Door de ligging lopen er al eeuwenlang handelsroutes tussen Europa, Azië en het Midden-Oosten door Bulgarije. Het land heeft dan ook verschillende overheersers gekend, die allemaal hun sporen hebben nagelaten: graven van de machtige Thracische koningen, overblijfselen van de Grieken en Romeinen, middeleeuwse kastelen, en moskeeën uit de tijd dat de Ottomanen er de dienst uitmaakten. Voeg daarbij het afwisselende landschap van ruige bergen, glooiende heuvels, machtige rivieren en sublieme zandstranden en je kunt niet wachten om een auto te huren en Bulgarije te ontdekken.
Zo’n 8000 jaar geleden bewoonden Thraciërs het gebied dat tegenwoordig Bulgarije is. Ze leefden hier vele eeuwen, maar in 345 v.Chr. werden ze overwonnen door de Macedoniërs die op hun beurt werden verdrongen door de Romeinen. De Romeinse keizer Claudius stichtte in het jaar 45 de provincie Thracië met als hoofdstad Trimontium (het huidige Plovdiv).
Na het uiteenvallen van het Romeinse Rijk werd Zuidoost-Europa bezocht door verschillende volkeren, waaronder de Hunnen en Slavische volken. In de zevende eeuw trokken Bolgaren (ook wel Proto-Bulgaren genoemd) vanuit Centraal-Azië naar de Donaudelta en stichtten in 681 het Eerste Bulgaarse Rijk. Halverwege de negende eeuw introduceerde tsaar Boris I het christendom. Het Eerste Bulgaarse Rijk werd rond het jaar 1000 ingelijfd door het Byzantijnse Rijk, maar de Bulgaren werkten de Byzantijnen er weer uit en stichtten in 1185 het Tweede Bulgaarse Rijk.
Aan het einde van de veertiende eeuw veroverden de Ottomanen (Turken) de hele Balkan, waaronder Bulgarije. Die overheersing zou bijna vijf eeuwen duren. Toch bleven de Bulgaren trouw aan hun eigen identiteit. Pas in 1878 kregen ze (gedeeltelijke) onafhankelijkheid als prinsdom binnen het Byzantijnse Rijk. Dertig jaar later, in 1908, was Bulgarije weer een volledig zelfstandig land.
Om de Ottomanen helemaal te verdrijven, trokken de Balkanstaten Servië, Griekenland, Montenegro en Bulgarije ten strijde. Tijdens de Eerste Balkanoorlog (in 1912) won Bulgarije terrein, maar het land moest dat na de Tweede Balkanoorlog (1913) weer afstaan. Een jaar later begon de Tweede Wereldoorlog, die aanvankelijk werd gezien als de Derde Balkanoorlog, maar al snel ook buiten de Balkan woedde. Bulgarije koos daarbij de kant van de mogendheden die beloofden dat het land verloren gebied zou terugkrijgen: Duitsland en de Dubbelmonarchie Oostenrijk–Hongarije. In 1944 werden de nazi’s uit Bulgarije verdreven door het Russische Rode Leger. Vervolgens werd het land na de oorlog een deel van het zogenoemde Oostblok als satellietstaat van de communistische Sovjet-Unie.
In 1989 verbrak de ene na de andere satellietstaat de communistische banden. Zo ook Bulgarije dat in 1990 de eerste vrije verkiezingen hield. Meer dan andere voormalige Oostbloklanden had Bulgarije moeite met de omschakeling naar een vrije markt-economie. Het land sloot zich in 2004 aan bij de NAVO en werd drie jaar later lid van de Europese Unie.
Bulgarije is vaak bezet geweest, maar het volk hield altijd vast aan de eigen identiteit. Die identiteit komt onder meer tot uiting in oude tradities die soms nog stammen uit de Thracische tijd. Een essentieel onderdeel van de Bulgaarse folklore is vuur, dat wordt gebruikt om boze geesten en ziekten te verdrijven. De rituele vuurdans nestinarstvo is opgenomen in de UNESCO-lijst van cultureel erfgoed. Verder dragen veel Bulgaren vanaf 1 maart een martenitsa, een mannelijk en een vrouwelijk poppetje, totdat ze het bewijs zien dat de lente is begonnen: een ooievaar, zwaluw of bloeiende boom. In de Bulgaarse volksmuziek worden veel traditionele instrumenten gebruikt, zoals het snaarinstrument gadulka, de gaida (een doedelzak), de kaval (een fluit) en de tupan (een trommel).
Net als sommige inwoners van Griekenland en Albanië schudden Bulgaren met hun hoofd als ze ergens mee instemmen. Dat leidt nogal eens tot verwarring, omdat in veel culturen het hoofd schudden juist ‘nee’ betekent.
Hoewel 70% van de Bulgaren zichzelf als christelijk ziet, is maar ongeveer de helft daarvan (dus 35% van de totale bevolking) actief lid van de Bulgaars-orthodoxe kerk. Als hun naam lijkt op die van een heilige, vieren Bulgaren wel de naamdag van die heilige als een soort verjaardag. Verder is een op de tien inwoners van Bulgarije moslim, voornamelijk etnische Turken.
Als een van de weinige landen ter wereld, krimpt het aantal inwoners van Bulgarije. Dat begon na de val van het communisme in 1989. Veel Bulgaren verlieten hun land, maar ook het lage geboortecijfer is een factor die meespeelt. Vooral jonge Bulgaren vertrokken en doen dat nog steeds. Daardoor heeft Bulgarije een sterk vergrijzende bevolking.
In tegenstelling tot de Hongaren, hebben Bulgaren niet hun oorspronkelijke taal behouden. Het moderne Bulgaars gebruikt het cyrillisch schrift en lijkt sterk op andere Slavische talen, zoals Servisch en Russisch. Toch zijn er ook verschillen, waardoor de Slavische volken elkaar slechts tot op zekere hoogte kunnen verstaan.
In 1990 organiseerde Bulgarije voor het eerst vrije verkiezingen en sinds die tijd is het land een parlementaire democratie. Het land is een republiek en dus is het staatshoofd een president. Die wordt iedere vijf jaar rechtstreeks door de bevolking gekozen. Verder gaat het volk iedere vier jaar naar de stembus voor de verkiezing van het parlement, de Nationale Vergadering (Narodno Sobranie). De 240 leden worden verkozen via evenredige vertegenwoordiging.
Bulgarije is verdeeld in 28 provincies (oblasti), die geen officiële naam hebben, maar worden aangeduid met de naam van hun respectievelijke hoofdstad.
Na de val van het communisme in 1989 had Bulgarije nogal moeite om over te schakelen van een planeconomie naar een kapitalistische markteconomie. De eerste jaren na de omwenteling had het land te maken met een zware economische crisis. Er was sprake van hyperinflatie en dat leidde tot felle protesten van de bevolking. Sinds het begin van deze eeuw is de Bulgaarse economie in rustiger vaarwater terechtgekomen. Ondanks die relatief stabiele economie en lage schuldenlast is Bulgarije het armste lid van de Europese Unie.
Tijdens de communistische jaren veranderde Bulgarije van een agrarisch land in een geïndustrialiseerde natie. Alleen bleek die (voornamelijk zware) industrie na de ineenstorting van het communisme sterk verouderd. Toch werkt nog een kwart van de bevolking in de industrie. Mijnbouw is belangrijk (steenkool, ijzererts, koper en lood) met daarnaast productie van chemicaliën, machinebouw, staalindustrie en raffinage van aardolie.
De landbouw levert onder meer tarwe, maïs, zonnebloemen en gerst. Ook wordt er tabak verbouwd, de oosterse variant die van hogere kwaliteit is dan Amerikaanse tabak. Verder is Bulgarije de grootste producent ter wereld van lavendel- en rozenolie, die in parfums worden gebruikt. De wijnproductie van Bulgarije is deze eeuw sterk gedaald. Toch produceert het land nog volop wijn, maar die blijft voor een groot deel in eigen land. Koeien, geiten en schapen zijn belangrijk voor de productie van de bekende Bulgaarse yoghurt en verscheidene kaassoorten.
Binnen de dienstensector levert toerisme een belangrijke bijdrage aan de economische groei. Er komen jaarlijks meer toeristen af op historische plaatsen als Sofia en Plovdiv, de badplaatsen aan de Zwarte Zee waaronder Boergas en Varna, en de wintersportgebieden Bansko en Borovets.
Bulgarije ligt in het zuidoosten van Europa en in het oosten van het Balkanschiereiland. Het land grenst in het noorden aan Roemenië, in het oosten aan de Zwarte Zee, in het zuiden aan Griekenland en Turkije en in het westen aan Servië en Noord-Macedonië. De noordgrens bestaat bijna helemaal uit de rivier de Donau.
Dwars door het land, van west naar oost, loopt het Balkangebergte dat de Bulgaren Stara Planina (Oude Berg) noemen. Ten noorden en ten zuiden van deze bergrug liggen laagvlaktes. Vooral de noordelijke vlakte, het Donauplateau, is erg vruchtbaar. In het zuiden van het land ligt het Rilagebergte en in het zuidwesten het Rodopegebergte met het hoogste punt van Bulgarije, de berg Musala (2925m). Dat is tevens de hoogste berg van de hele Balkan. Het Nationaal Park in dit gebergte ligt maar zo’n honderd kilometer ten zuiden van de hoofdstad Sofia en herbergt behalve beschermde flora en fauna een orthodox klooster uit 946. De Zwarte Zeekust in het oosten van het land heeft zowel ruige kliffen als brede zandstranden.
De hoofdstad Sofia in het westen van het land ligt niet aan zee of aan een belangrijke rivier. Toch was water de belangrijkste reden dat mensen zich er duizenden jaren geleden al vestigden. Er waren namelijk vele natuurlijke warmwaterbronnen en die bestaan tot de dag van vandaag.
Bulgarije heeft een Midden-Europees landklimaat. Dit houdt in dat de zomers warm zijn en de winters koud. Juli en augustus zijn de warmste maanden van het jaar. In de winter valt er sneeuw, vooral in de bergen. De natste periode duurt van april tot juni. Dankzij de invloed van de Zwarte Zee zijn de temperaturen in de kuststreken in het oosten van het land meer gematigd.
Sinds Bulgarije is toegetreden tot de Europese Unie wordt er hard gewerkt aan verbetering van de wegen. Daarbij ligt de nadruk op de snelwegen, die belangrijk zijn voor het vervoer tussen Europa, Azië en het Midden-Oosten. Naast snelwegen kent Bulgarije zogeheten expreswegen. Die bestaan ook uit 2×2 rijstroken, maar vluchtstroken ontbreken. Je mag daar iets minder hard rijden dan op snelwegen: 120 km/u (tegen 140 km/u op Bulgaarse snelwegen).
Snelwegen en andere hoofdwegen worden in Bulgarije redelijk goed onderhouden, maar daarbuiten kun je aanzienlijke kuilen en andere oneffenheden tegenkomen. Auto’s rijden vaak aan de verkeerde kant van de weg om deze gaten te vermijden. Wees daarop voorbereid en nader onoverzichtelijke bochten voorzichtig.
De luchthaven bij de Bulgaarse hoofdstad, Sofia Airport, verwerkt verreweg de meeste passagiers per jaar. De tweede luchthaven van het land is het vliegveld bij Boergas, dat de toegangspoort is tot de stranden aan de Zwarte Zee. Varna ligt aan diezelfde zee en ook de luchthaven bij die stad verwerkt vooral toeristen die de badplaatsen willen bezoeken, zoals Golden Sands. De op een na grootste stad van het land, Plovdiv, heeft ook een vliegveld, maar dat wordt voornamelijk in de winter gebruikt als toegang tot de skigebieden in de buurt: Bansko, Pamporovo en Borovets.
Bulgarije heeft een goed ontwikkeld spoorwegnet dat vrijwel alle grotere steden met elkaar verbindt. Behalve op de routes tussen de grootste steden is de frequentie van treinen laag en bovendien zijn de wagons vaak meer dan twintig jaar oud en niet heel comfortabel. Wel een aanrader is de prachtige treinrit op smalspoor door het Rodopegebergte, van Septemvri via Bansko naar Dobrinishte.
Wat openbaar vervoer tussen de steden betreft, zijn bussen een betere optie dan treinen. Er zijn ook buslijnen die de resorts aan de Zwarte Zee met elkaar verbinden.
Het beste middel van vervoer om rond te reizen in Bulgarije is een huurauto. Als je in Bulgarije een auto huurt, kun je overal komen en ben je heel flexibel. In de gebieden waar nauwelijks of geen openbaar vervoer is, kom je echt in contact met de Bulgaarse bevolking.
Een huurauto heb je dan weer niet echt nodig in grote steden als Sofia, Plovdiv, Varna en Boergas, want die hebben allemaal uitgebreide openbaarvervoersystemen met bussen, trams en trolleys. De hoofdstad Sofia heeft een (bescheiden) metronetwerk.
De Bulgaarse keuken is vergelijkbaar met die van andere Balkanlanden en vertoont sterke Turkse en Griekse invloeden. Voor traditioneel Bulgaars eten moet je naar een taveerne (mehana). Yoghurt en kaas zijn veel gebruikte ingrediënten. Opvallend is dat Bulgaren een sterke voorkeur hebben voor een grote verscheidenheid aan salades, zoals shopska, een salade met paprika, tomaat, ui en geraspte schapenkaas. Tarator is een koude soep met komkommer, yoghurt, dille, knoflook en walnoot. Populaire voorgerechten zijn gevulde druivenbladeren (die je vast ook kent uit de Griekse keuken) en Bulgaarse kaassoorten als sirene en kashkaval. Het Bulgaarse hoofdgerecht is vaak een stoofschotel van groenten en vlees, maar vlees wordt ook wel gegrild. Aan de kust vind je uiteraard veel visgerechten. Plakiya is niet zozeer een gerecht als wel een manier van bereiden, waarbij groenten worden gesneden, gelaagd en geroosterd, altijd gecombineerd met een flinke hoeveelheid knoflook. Theesalons (sladkarnitsas) serveren niet alleen thee, maar ook heerlijke zoetigheden zoals de chocoladetaart garash.
Voor een kwaliteitswijn bij het eten ben je in Bulgarije aan het juiste adres. Er zijn vijf wijnstreken in het land. Wijnboeren produceren zowel witte als rode wijnen. Met uitzondering van de berggebieden, zie je overal in het land wijngaarden. Bulgaars bier is zeker ook het proeven waard. Er zijn enkele nationale bieren, maar de kleinere, provinciale brouwerijen maken vaak lekkerder bier.
Doordat het openbaar vervoer lang niet overal in Bulgarije (frequent) rijdt, is een huurauto het ideale middel van vervoer in dit prachtige land. Veel wegen zijn landschappelijk heel mooi, vooral door het bergachtige karakter van het zuiden en midden.
Maak een roadtrip door Bulgarije met een huurauto en maak kennis met de enorme verscheidenheid aan historische, natuurlijke, religieuze en artistieke bezienswaardigheden. Overal in het land zijn overblijfselen te zien uit verschillende tijdperken en van diverse culturen. Zo heeft Bulgarije talloze mysterieuze en merkwaardige plekken uit de tijd van de Thraciërs. Die overblijfselen van oude Thracische stammen roepen vaak meer vragen op dan ze antwoorden geven. Bijvoorbeeld de Deaf Stones (Gluhite Kamani), een mysterieuze rotspartij in het zuiden van Bulgarije met vele grote gaten. Niemand weet wat de functie van die gaten was. Rijd er met een huurauto naartoe en geniet van de uitzichten en de stilte, want de rotsen absorberen het meeste geluid.
Bij een roadtrip met een huurauto in Bulgarije is het wel handig als je het cyrillische alfabet op zijn minst een beetje kunt lezen. Op de hoofdwegen staan bestemmingen ook aangegeven in Latijnse letters, maar de borden langs secundaire en andere lokale wegen zijn uitsluitend in het cyrillische alfabet.
Het is niet moeilijk in Bulgarije een plaats te vinden om te overnachten. Voor elk budget is er een ruim aanbod: van hostels en goedkope pensions tot hotels in alle prijsklassen. De duurdere, luxe hotels vind je alleen in de grote steden. In de bergachtige gebieden kun je overnachten in trekkershutten en ook enkele kloosters bieden slaapplaatsen. Het agrotoerisme in Bulgarije is in opkomst. De accommodaties op het platteland zijn vaak van verrassend goede kwaliteit. Verder zijn er veel kampeerterreinen verspreid over het land, maar vooral langs de Zwarte Zeekust. Aan die Zwarte Zee zijn veel hotels gesloten gedurende de winter. In de skigebieden is het precies omgekeerd; hotels openen hun deuren daar alleen in de wintermaanden.
In Bulgarije geldt de Oost-Europese Tijd, die twee uur voorloopt op de internationale standaardtijd (UTC+2). In de zomer wordt de klok een uur vooruitgezet.
Voor meer informatie over Bulgarije raden wij je, naast zoeken met Google, de volgende bronnen aan: