Bespaar tijd en geld. Wij vergelijken het aanbod van autoverhuurders in Thailand zodat jij dat niet hoeft te doen.
EasyTerra Autohuur Thailand is een onafhankelijke prijsvergelijker op het gebied van autoverhuur. De prijzen van de bekende autoverhuurbedrijven worden in ons systeem vergeleken, zodat u als consument altijd tegen een gunstig tarief uw huurauto bij ons kunt boeken.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.
Onderstaand zijn de meest gestelde vragen voor Thailand. Staat je vraag er niet bij kijk dan even op de veelgestelde vragen pagina.
|
Thai Rent A Car |
vanaf
|
|
Chic Car Rent |
vanaf
|
|
Drive Hellas |
vanaf
|
Hyundai H1 | Drive Hellas |
vanaf
|
---|---|---|
Toyota Ventury | Drive Hellas |
vanaf
|
Toyota Commuter | Drive On Holidays |
vanaf
|
Byd Dolphin | Drive Hellas |
vanaf
|
---|---|---|
Ora Good Cat | Sixt |
vanaf
|
Gwm Ora | Sixt |
vanaf
|
GWM Ora Good Cat | Sixt |
vanaf
|
Byd Atto | Drive Hellas |
vanaf
|
Byd Atto 3 | Sixt |
vanaf
|
MG EP | Sixt |
vanaf
|
MG Es | Sixt |
vanaf
|
Aion Y | Sixt |
vanaf
|
Tesla Model 3 | Drive Hellas |
vanaf
|
Tesla Model Y | Drive Hellas |
vanaf
|
Tesla Model 3 Lr | Drive Hellas |
vanaf
|
MG ZS | Sixt |
vanaf
|
BMW 3-Series | Drive Hellas |
vanaf
|
---|---|---|
BMW 5-Series | Drive Hellas |
vanaf
|
NIssan Kicks e-Power | Drive Hellas |
vanaf
|
Mitsubishi Outlander | Thai Rent A Car |
vanaf
|
Nissan Kicks | Drive On Holidays |
vanaf
|
Honda Civic | Drive Hellas |
vanaf
|
Toyota Corolla Cross | Drive On Holidays |
vanaf
|
Honda Crv | Drive Hellas |
vanaf
|
Nissan Almera of gelijkwaardig
|
Mini |
vanaf
|
---|---|---|
Honda City of gelijkwaardig
|
Economy |
vanaf
|
Honda BRV of gelijkwaardig
|
Compact |
vanaf
|
Honda Civic of gelijkwaardig
|
Intermediate |
vanaf
|
Mitsubishi Outlander of gelijkwaardig
|
Standard |
vanaf
|
Honda CRV of gelijkwaardig
|
Fullsize |
vanaf
|
Toyota Camry of gelijkwaardig
|
Luxury |
vanaf
|
Toyota Veloz of gelijkwaardig
|
Stationwagon |
vanaf
|
Mitsubishi Outlander of gelijkwaardig
|
SUV |
vanaf
|
Mitsubishi Xpander of gelijkwaardig
|
MPV |
vanaf
|
Hyundai H1 of gelijkwaardig
|
Personenbusje |
vanaf
|
Op deze bestemming (Thailand) is november de voordeligste maand om een auto uit de mini klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een auto uit de economy klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een auto uit de compact klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een auto uit de intermediate klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een auto uit de standaard klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een auto uit de fullsize klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is december de voordeligste maand om een auto uit de luxury klasse te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is september de voordeligste maand om een stationwagon te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een SUV te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is juni de voordeligste maand om een MPV te huren. Je betaalt dan gemiddeld
Op deze bestemming (Thailand) is september de voordeligste maand om een personenbus te huren. Je betaalt dan gemiddeld
EasyTerra Autohuur vergelijkt de autohuur prijzen op onderstaande bestemmingen
Thailand ontdek je het beste met een huurauto. EasyTerra Autohuur heeft ruim 15 ophaallocaties in Thailand. Zo is er altijd wel een ophaallocatie in de buurt van jouw bestemming.
Thailand is een populaire toeristische bestemmingen in Zuidoost-Azië. Sterker, het is het meest bezochte land in die regio en het is niet moeilijk te zien waarom. Je kunt er dichte, groene jungle vinden en kristalhelder, warm zeewater aan zonovergoten stranden, omzoomd door palmbomen. Je kunt er lekker luieren op zo’n strand of actieve sporten beoefenen. Je kunt je overgeven aan rustgevende boeddhistische rituelen of je onderdompelen in het uitgaansleven. Voeg daarbij de gastvrijheid van de Thaise bevolking en hun heerlijke keuken en het zal duidelijk zijn dat het exotische land een enorme aantrekkingskracht heeft.
De bekendste vindplaats van prehistorische menselijke bewoning in Thailand is Ban Chiang in het noordoosten van het land, niet ver van Udon Thani. De voorwerpen die hier gevonden zijn dateren van zo’n 3500 jaar geleden. Toen al werd er rijst verbouwd.
Voor de komst van de Thai werd het huidige Thailand bevolkt door volken als de Mon en de Khmer. Beide volken stichtten grote en machtige koninkrijken: de Mon in het noorden en midden van Thailand, de Khmer in het oosten. Die Khmer rukten steeds verder naar het westen op. Op het hoogtepunt besloeg het Khmer Rijk niet alleen Cambodja, maar ook Laos, het zuiden van Vietnam en het grootste deel van het huidige Thailand. Ze slaagden er echter niet in de Mon definitief te verslaan, die hadden zich teruggetrokken in de bergen.
Rond de tiende eeuw trokken volkeren die door de Chinezen Tai werden genoemd, vanuit China naar het zuiden. Ze vestigden zich langs de grote rivieren in centraal Thailand, waaronder de Chao Phraya. Ze vermengden zich met volken die er al woonden (Mon en Khmer). Hun hoofdstad, Sukhothai, was onderdeel van het Khmer Rijk, maar in 1236 verklaarden de Thai zich onafhankelijk. Er waren ook andere Thaise vorstendommen die zich uiteindelijk samenvoegden tot een langgerekt koninkrijk tussen Luang Prabang (in Laos) tot het tegenwoordige Hat Yai in het zuiden. Het hield niet lang stand, want al aan het begin van de veertiende eeuw viel het rijk uit elkaar.
Intussen breidde de macht van het koninkrijk Ayutthaya zich van het zuiden naar het noorden uit. De toenmalige koning Ramathibodi wilde eenheid creëren en trof verschillende maatregelen om dit te bereiken. Hoewel het boeddhisme al veel eerder door handelaren uit India in Zuidoost-Azië was verspreid, stimuleerde de koning de bouw van tempels en trok hij monniken aan uit Ceylon (nu: Sri Lanka) om het boeddhisme bekender te maken. Het koninkrijk Ayutthaya groeide in de volgende vier eeuwen uit tot de natie Siam.
In 1765 werd Siam binnengevallen door Birma. Dat was niet de eerste keer dat het buurland aanspraken maakte op Siamees grondgebied, maar deze keer slaagden ze erin de hoofdstad Ayutthaya te bereiken en volledig te verwoesten. De Siamese generaal Taksin trok zich terug in Thon Buri aan de rivier Chao Phraya (tegenover het huidige Bangkok), benoemde zichzelf tot koning en leidde een succesvolle tegenaanval. In het noorden veroverde hij meer gebieden dan tot het rijk van Ayutthaya hadden behoord. Later raakte hij psychisch gestoord. Hij werd gevangengenomen en geëxecuteerd in 1782.
Taksin werd opgevolgd door generaal Chakri die werd gekroond als koning Rama I. Het Thaise koningshuis wordt nog steeds gevormd door de Chakri-dynastie. Rama I maakte Bangkok (Thais: Krung Thep, Stad van de Engelen) de hoofdstad van Siam. De opvolgers van Rama I maakten zich zorgen over de Europese kolonisten, omdat alle buurlanden onder westerse heerschappij kwamen. Siam zou uiteindelijk het enige land in Zuidoost-Azië zijn dat nooit werd gekoloniseerd.
Bij een staatsgreep in 1932 namen militairen de macht over en veranderden de absolute monarchie in een constitutionele. Militairen maakten vanaf die tijd decennialang de dienst uit in de regering. Vooral in de jaren dertig van de vorige eeuw werd het nationalisme sterk bevorderd: het land kreeg een nieuwe naam Prathet Thai (“land van vrije mensen”) en er werd campagne gevoerd tegen westerse mogendheden. De militairen claimden dat delen van Birma en Maleisië en heel Laos en Cambodja bij Thailand horen, maar zijn ‘afgepakt’ door de Britten en Fransen.
Terwijl een deel van Frankrijk in de Tweede Wereldoorlog bezet was door nazi-Duitsland, veroverde Thailand in 1941 enkele gebieden in het westen van Cambodja, dat een Frans protectoraat was. De Fransen verweerden zich, maar na tussenkomst van Japan kreeg Thailand de gebieden in handen. Als dank daarvoor kreeg Japan een vrije doortocht door Thailand om Birma en Maleisië te bereiken. Toen duidelijk werd dat Japan de oorlog ging verliezen, werd de nationalistische regering in Bangkok afgezet. De nieuwe regering kreeg de steun van de Verenigde Staten. De ‘heroverde’ gebieden in Cambodja werden aan dat land teruggegeven.
Thailand heeft al bijna honderd jaar te maken met staatsgrepen door militairen. Historici noemen dit de ‘vicieuze cirkel van de Thaise politiek’, waarin gekozen burgerregeringen worden afgewisseld door militairen die de macht grijpen onder het voorwendsel van herstel van de orde. Sinds 1932 heeft Thailand twaalf staatsgrepen meegemaakt (en nog veel meer pogingen).
Ondanks de grote stroom van tientallen miljoenen toeristen per jaar is Thailand erin geslaagd zijn wezenlijke identiteit te behouden, met een geheel eigen cultuur en geschiedenis. Verreweg de meeste inwoners zijn Thai en boeddhist. In het uiterste zuiden woont een islamitische minderheid. Het oosten (Isaan) kent minderheden van Khmer en Laotianen en in het bergachtige noordwesten wonen veel traditionele bergvolken, zoals Akha, Lisu, Karen en Hmong.
Zo’n 95% van de bevolking is boeddhist. De meeste Thaise jongens worden voor korte tijd (meestal drie maanden) monnik om ze voor te bereiden op het volwassen leven. Iedere ochtend gaan monniken op aalmoesronde om voedsel in te zamelen. Officieel mogen de monniken alleen (vegetarisch) voedsel accepteren, maar tegenwoordig geven veel mensen ook geld.
Sommige toeristen denken dat het geestenhuisje, dat ieder huis of bedrijf heeft, boeddhistisch is. Dat is niet zo. Het is een hele oude traditie en het is zaak de geesten in het huisje tevreden te houden met drankjes en spijzen, zodat ze geen problemen veroorzaken.
Respect voor ouderen is zeer belangrijk. De verering van voorouders is ook wijd verspreid onder de bevolking. Thaise (of eigenlijk boeddhistische) taboes zijn het aanraken van iemands hoofd en iets aanduiden met de voet. Het hoofd is het meest heilig aan iemands lichaam, de voeten worden beschouwd als onrein.
Het overgrote deel van de bevolking spreekt Thai, al zijn er veel duidelijk verschillende dialecten. Thai is een zogeheten toontaal, waarbij de betekenis van een woord verandert, al naar gelang je het hoger of lager uitspreekt. Woorden worden zonder spaties aan elkaar geschreven. Het Thaise alfabet is afgeleid van het oude Khmer schrift dat op zijn beurt is gebaseerd op het Bramischrift uit het zuiden van India.
Al jaren bestaan er in Thailand hevige tegenstellingen tussen conservatieve monarchisten en mensen die hervormingen voorstaan. Tot op zekere hoogte loopt de scheidslijn tussen de stedelijke elites en de plattelandsbevolking, maar het is ook een generatiekloof: jongeren zien steeds minder het nut van de monarchie.
Thailand is een constitutionele monarchie met de koning als staatshoofd. De rol van de koning is grotendeels ceremonieel, maar hij en zijn familie worden beschermd door strikte wetten. Kritiek op het koningshuis wordt al gauw gezien als majesteitsschennis, waarop lange gevangenisstraffen staan.
Het Thaise parlement bestaat uit twee kamers. Het lagerhuis of Huis van Afgevaardigden heeft 500 leden. Bij verkiezingen brengen Thai twee stemmen uit: een op een kandidaat in het stemdistrict en een op een partij. De winnende kandidaat uit een district neemt een van de 400 zetels in en de overige 100 worden verdeeld op basis van het totale aantal stemmen op een partij. De 250 leden van het hogerhuis (Senaat) worden niet gekozen, maar rechtstreeks benoemd door het Thaise leger.
De economie van Thailand leunt zwaar op de export. De belangrijkste industriële exportproducten zijn auto’s, (onderdelen van) computers, elektrische apparaten, textiel en schoenen. De in Thailand geproduceerde auto’s zijn buitenlandse merken die onder licentie of in coproductie worden gebouwd. Dat zijn vooral Japanse, Amerikaanse en in toenemende mate Chinese automerken.
Landbouw is een belangrijke pijler van de economie. Op ruim een kwart van de totale oppervlakte van Thailand wordt landbouw bedreven en de helft daarvan bestaat uit rijstvelden. Alhoewel er nog steeds veel rijst wordt uitgevoerd, is Thailand niet (meer) de grootste rijstexporteur ter wereld. Andere belangrijke landbouwproducten zijn suikerriet, cassave, palmolie en rubber. Thailand is wereldwijd de grootste producent van natuurlijke rubber. Verder exporteert het land vruchten als doerian, mango, mangosteen, ramboetan en longan.
Wat het internationale toerisme betreft, zijn de meeste buitenlandse bezoekers van Thailand afkomstig uit Aziatische landen in de buurt, zoals China, Maleisië, Zuid-Korea en India. De grootste trekpleisters zijn de grote steden als Bangkok en Chiang Mai en natuurlijk de stranden in het zuiden en op eilanden als Phuket en Ko Samui.
Thailand ligt in Zuidoost-Azië en de vorm van het land wordt wel vergeleken met het silhouet van een olifant, waarbij het noordwesten en noordoosten de grote flaporen zijn en de landengte naar het zuiden (het schiereiland Malakka) de slurf. In het oosten grenst Thailand aan Cambodja, in het oosten en noorden aan Laos, in het noorden en westen aan Myanmar en in het uiterste zuiden aan Maleisië. Een groot deel van de grens met Laos wordt gevormd door de rivier de Mekong (in Thailand Mae Nam Khong genoemd). Het schiereiland Malakka scheidt de Golf van Thailand (ten oosten ervan) van de Andamanse Zee (ten westen). In beide zeeën liggen talloze kleine eilandjes die ook bij Thailand horen.
Het noordwesten van het land is bergachtig met als hoogste punt de Doi Inthanon (2565m), ten westen van Chiang Mai, de grootste stad in het noorden. Het noordoosten van Thailand wordt Isaan genoemd en bestaat uit de hoogvlakte Khorat die begrensd wordt door de Mekong. Het centrum van het land wordt gedomineerd door vlakke riviervalleien met als belangrijkste rivier de Chao Phraya, waaraan de hoofdstad Bangkok ligt. Die stad heeft ruim tien miljoen inwoners, maar in het stedelijke gebied eromheen wonen twee keer zoveel mensen. Het langgerekte zuidelijke deel van Thailand is een afwisseling van bergketens en relatief vlakke gebieden. Langs de lange kuststrook liggen zandstranden, afgewisseld door mangrovebossen. Daar liggen de bekendste badplaatsen, zoals Phuket, Khao Lak en Hua Hin.
Thailand heeft een tropisch klimaat, waarbij de temperatuur overdag het hele jaar tussen 30 en 35 graden Celsius schommelt. In hogere gebieden is het uiteraard koeler en ook in de wintermaanden komt er relatief koele lucht uit het noordoosten. In de maanden april en mei kan het erg heet zijn in Thailand. Dat zijn de maanden net voor het regenseizoen begint. Het regenseizoen kenmerkt zich door felle regenbuien (meestal met onweer) in de middag of avond, terwijl het de rest van de dag droog is. In de zuidelijke kuststrook langs de Golf van Thailand valt de meeste regen en in dat deel van het land vooral in de maanden oktober tot december.
Geen klimaatseizoen, maar wel iets om rekening mee te houden: het smogseizoen tussen januari en april. Door het affakkelen van landbouwgrond raakt de lucht zwaar vervuild, vooral in het noorden rond Chiang Mai en Chiang Rai. Dat is niet alleen ongezond, maar ook de normaal gesproken prachtige vergezichten in de berggebieden gaan volstrekt verloren.
Mede door de vele kleine en middelgrote steden heeft Thailand een dicht wegennetwerk. Die wegen worden over het algemeen goed onderhouden. De hoofdstad Bangkok wordt doorsneden door een netwerk van snelwegen (thanon) over viaducten en (soms ingewikkelde) fly-overs. We raden je af om in Bangkok te rijden met een huurauto, maar in de rest van het land is het een ideaal middel van vervoer. Vanaf de hoofdstad kun je via snelwegen gemakkelijk naar andere regio’s rijden. Highway 1 loopt vanaf Bangkok door het westen van Thailand naar de grens met Myanmar. Net ten noorden van Bangkok takt de Highway 2 af en loopt via Khon Kaen en Udon Thani naar de Mekongrivier, de grens met Laos. Een vrij korte snelweg is Highway 3 die vanaf Pattaya naar het oosten loopt en eindigt bij Trat, tegen de Cambodjaanse grens. Naar het uiterste zuiden, tot aan de grens met Maleisië, loopt Highway 4.
Als je in Thailand een auto hebt gehuurd, kun je dus snel van de ene naar de andere regio rijden. Maar je wilt natuurlijk Thailand echt beleven en dus met je huurauto over kleinere wegen rijden. Ook die zijn in de regel in goede staat van onderhoud. Alleen echt lokale wegen kunnen gaten en kuilen hebben. Op de kleinere wegen is er bovendien veel langzaam verkeer: karren, fietsers en ook voetgangers. Daarnaast moet je rekening houden met loslopende dieren (vee en huisdieren zoals honden).
Op de grotere wegen staan bestemmingen meestal aangeduid in zowel het Thaise als Latijnse alfabet. Sommige andere aanwijzingen op borden zijn ook tweetalig, zoals onder meer wegwijzers naar attracties en luchthavens. De Latijnse tekst is wel kleiner dan de Thaise aanduiding en daarom soms moeilijk te ontcijferen als je in je huurauto rijdt.
De Thaise hoofdstad Bangkok heeft twee vliegvelden. De belangrijkste luchthaven is Suvarnabhumi Airport, dat verreweg de meeste passagiers verwerkt die van of naar Thailand vliegen. Het oudere vliegveld Don Mueang wordt gebruikt door budgetmaatschappijen voor binnenlandse en Aziatische vluchten. Een andere belangrijke internationale luchthaven is Phuket Airport op het gelijknamige eiland. Om het noorden van Thailand te bezoeken kun je het beste naar Chiang Mai Airport vliegen. Internationale luchthavens zijn er ook in Hat Yai, Krabi en Ko Samui, maar die hebben voornamelijk verbindingen met andere Zuidoost-Aziatische landen.
Thailand is een uitgestrekt land en er zijn dan ook veel binnenlandse verbindingen. Populair is de route Bangkok-Phuket, maar je kunt ook gemakkelijk (en redelijk goedkoop) naar andere bestemmingen binnen Thailand vliegen, bijvoorbeeld naar Chiang Mai, Hat Yai, Udon Thani en Chiang Rai.
Thailand heeft een goed netwerk van treinverbindingen naar alle uithoeken van het land. Treinen hebben een eerste, tweede en derde klasse. De eerste klasse moet je meestal van tevoren boeken. Treinen voor lange afstanden vertrekken niet meer van het iconische Hua Lamphong station in het centrum van Bangkok, maar van het nieuwe (en zielloze) station Aphiwat, in het noorden van de stad.
Er is ook een goed netwerk van buslijnen. Bussen rijden altijd dezelfde route en die route staat duidelijk op de buitenkant van de bus aangegeven. Elke provinciale hoofdstad heeft een busterminal.
In Bangkok bestaat het openbaar vervoer uit bussen (vaak overvol) en een lightrail-systeem. Er zijn drie aparte systemen: Skytrain (BTS), Metro (MRT) en de Thaise Spoorwegen (SRT). Die laatste onderhoudt ook de verbinding met luchthaven Suvarnabhumi (Airport Rail Link). Door de kanalen en over de rivier varen watertaxi’s die een prima (en pittoreske) vorm van openbaar vervoer zijn.
In heel Thailand kunnen tuk-tuks (driewielige voertuigjes) en brommertaxi’s (motosai lapjang, de berijders zijn herkenbaar aan een oranje vestje) je overal brengen. Je kunt ze ook boeken via de app van Grab of Bolt.
De Thaise keuken wordt gekenmerkt door evenwicht in smaken: zoet, zuur, bitter en zout. Limoensap, citroengras, kokosmelk, knoflook, garnalenpasta en verse koriander en basilicum worden veel gebruikt. Een smaakmaker die spaarzaam wordt verwerkt, maar vrijwel nooit ontbreekt is vissaus, een scherpe en zeer zoute saus. Sommige Thaise gerechten zijn heel pittig door de hete kleine pepertjes die eraan worden toegevoegd.
Een van de leuke dingen in Thailand is dat je overal op straat kraampjes met eten en kleine restaurantjes vindt. Sommige zijn gespecialiseerd in slechts één of twee gerechten, andere bieden een compleet menu. Het aardige is dat je bij één kraampje kunt gaan zitten en van verschillende kraampjes in de buurt kunt bestellen. Het is niet voor niets dat de meeste Thai op straat eten, want de prijs is laag en de smaak onovertroffen. Overigens wordt eten door de Thai altijd gedeeld: iedereen krijgt een eigen bordje rijst, de overige gerechten staan in het midden en je neemt daarvan wat je wilt.
Bier wordt veel gedronken bij het eten, het populairste biermerk is Singha, wat ‘leeuw’ betekent. Lokaal gebrouwen rijstwijn (ja, het is een brouwsel, geen wijn) is ook populair en lijkt op Japanse sake. Er wordt in Thailand wijn gemaakt, maar voor een goede wijn kun je beter een geïmporteerde fles drinken. Verder kun je overal heerlijke vruchtensappen kopen, meestal niet van één vrucht, maar een combinatie van fruitsoorten.
Sommige mensen denken dat het rijden met een huurauto in Thailand een enorme uitdaging is. Dat valt heel erg mee: de wegen zijn prima, de Thai rijden over het algemeen beheerst en buiten de steden is het meestal rustig op de weg. Wel moet je misschien even wennen aan links rijden, maar dat gaat heel snel. Verreweg de meeste auto’s die je in Thailand kunt huren hebben een automatische versnelling, dus over schakelen hoef je alvast niet meer na te denken. Een grote stad als Bangkok kun je beter mijden, maar vanaf beide luchthavens (Suvarnabhumi en Don Mueang) ben je snel op de rondweg van de hoofdstad (Motorway 9) met verbindingen naar alle windstreken.
Verschillende nationale parken in Thailand zijn alleen (goed) bereikbaar met een huurauto. Dat alleen is al een reden om een auto te huren en een geweldige roadtrip te maken door Thailand.
Wist je dat het in Thailand helemaal niet moeilijk is om een auto te huren voor een zogeheten one way? Dat betekent dat je de huurauto in de ene plaats ophaalt en op een andere locatie weer inlevert. Wel zo lekker als je van plan bent om een lange roadtrip te maken van bijvoorbeeld het zuiden naar het noorden. Je betaalt er een toeslag voor, maar die valt vaak erg mee. Kijk welke huurauto’s in Thailand voor een one way beschikbaar zijn door in je zoekopdracht een andere eindbestemming op te geven.
Thailand heeft accommodaties in elke prijsklasse: van uiterst luxueuze resorts tot budgethotels. Bekijk altijd eerst de kamer (of beter nog meerdere kamers, soms bieden eigenaren eerst de duurste kamers aan) voordat je een prijs afspreekt. Afdingen is heel goed mogelijk, vooral in de laatste maanden van het regenseizoen (augustus – november). In het hoogseizoen (december – maart) zal je dat niet lukken. Als je een auto hebt gehuurd, is een parkeergelegenheid uiteraard een voorwaarde. Die vind je meestal niet bij hotels in de goedkoopste categorieën, maar vanaf de middenklasse is er vaak wel plaats om je huurauto te parkeren.
Thailand loopt zeven uur voor op de internationale standaardtijd (UTC+7). Het land kent geen zomertijd. Het verschil met een groot deel van continentaal Europa is in de winter 6 uur, tijdens de Europese zomertijd 5 uur.
Voor meer informatie over Thailand raden wij je, naast zoeken met Google, de volgende bronnen aan: